Název:
Simulační modelování elektrických pohonů pro vybrané kritické aplikace
Překlad názvu:
Simulation Modeling of Electric Actuators for Selected Critical Application
Autoři:
Toman, Jiří ; Jalovecký, Rudolf (oponent) ; Szabó, István (oponent) ; Singule, Vladislav (vedoucí práce) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Disertační práce na téma „Simulační modelování elektrických pohonů pro vybrané kritické aplikace“ je zaměřena na oblast stanovených aplikací v civilním letectví. Vybranou aplikací, na kterou se tato práce zaměřuje, je elektricky poháněné a elektronicky řízené dávkovací palivové čerpadlo, které dodává palivo do leteckého motoru typu APU. Disertační práce ucelenou formou popisuje vývojový cyklus tohoto zařízení a prokazuje splnění všech vyžadovaných kritických funkcí. Při vývoji deklarovaného zařízení jsou maximální měrou aplikovány moderní přístupy z oblasti matematického modelování, simulace, verifikace, monitorování a predikce provozních stavů leteckých zařízení s cílem prokázat vhodnost jejich nasazení s ohledem na snížení času vývoje, snížení vývojových nákladů, prodloužení životnosti, prodloužení servisních intervalů, zvýšení uživatelského komfortu a snížení ceny, a to vše při zachování vyžadované spolehlivosti. Tato práce si rovněž klade za cíl prokázat a ověřit vhodnost nasazení elektronicky komutovaných stejnosměrných motorů do kritických aplikací v oblasti civilního letectví. K tomu je nezbytné navrhnout robustní řízení pohonu, které splní požadavky na stanovenou spolehlivost.
The dissertation thesis with the topic „Simulation Modelling of Electrical Drives for Selected Critical Applications“ focuses on the area of given applications in civil aviation. The selected application that the thesis deals with is an electrically driven and electronically controlled fuel pump supplying fuel to an aviation motor of the APU type. The thesis gives a comprehensive description of the design cycle of the unit and demonstrates implementing all the required critical functions. In the course of the design of the unit modern techniques in mathematical modelling, simulation, verification, monitoring and prediction of the operation status of airborne equipment were uses to the utmost extent. The purpose of these was to show the suitability of their application with regard to decreasing design time and cost, increasing lifetime and servicing intervals, as well as increasing user comfort and decreasing price. At the same time the required reliability was to be kept. The thesis also aims to prove and verify the suitability of using electronically commutated dc motors in critical applications in civil aviation. To reach this goal, it is necessary to design a robust drive control which would meet the given reliability requirements.
Klíčová slova:
AAT; BIT; Elektronicky komutovaný motor; FTA; HALT; kritické aplikace; Model Based Design; modelování; monitoring provozních stavů; simulace; accelerated aging test; aerospace industry; built-in-test; critical application; Electronically commutated motor; fault tree analysis; health monitoring; highly accelerated life test; Model Based Design; modelling; simulation
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/69918