Original title:
Železniční most přes řeku Moravu mezi Starým Městem a Uherským Hradištěm
Translated title:
Rail bridge over Morava river between Staré Město and Uherské Hradiště
Authors:
Křivánek, David ; Štrba, Michal (referee) ; Pešek, Ondřej (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá návrhem a posouzením železničního mostu přes řeku Moravu mezi Starým Městem a Uherským Hradištěm na trati č. 341. Stávající železniční most má rozpětí 20,5 + 60 + 20,5 m. Bylo zpracováno pět různých variant s odlišným statickým systémem. Všechny varianty mostní ocelové konstrukce byly navrženy a řešeny s dolní ortotropní mostovkou. Pro výběr finální varianty byly všechny varianty staticky posouzeny a porovnány pomocí multikriteriální analýzy na základě zvolených kritérií. Finální varianta byla následně podrobněji posouzena dle platných norem.
This diploma thesis deals with the design and assessment of a railway bridge over the Morava River between Staré Město and Uherské Hradiště on line No. 341. The existing railway bridge has a span of 20,5 + 60 + 20,5 m. Five different variants with different static systems were developed. All variants of the bridge steel structure were designed and solved with a lower orthotropic bridge deck. To select the final variant, all variants were statically assessed and compared using multicriteria analysis based on the selected criteria. The final variant was subsequently assessed in more detail according to the applicable standards.
Keywords:
arch; arch-reinforced beam; Langer beam; lower orthotropic bridge deck; railway bridge; steel bridge; steel structure; truss structure; dolní ortotropní mostovka; Langerův trám; oblouk; ocelová konstrukce; ocelový most; příhradová konstrukce; trám vyztužený obloukem; železniční most
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/244761