Original title:
Metody korekce výkonových parametrů vznětového motoru
Translated title:
Methods of correction performance parameters of the diesel engine
Authors:
Charouz, Ondřej ; Ramík, Pavel (referee) ; Štětina, Josef (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá získáním nejvhodnějšího způsobu korekce vlivu teploty, vlhkosti a tlaku nasávaného vzduchu a také korekcí vlivu vlastností paliva (motorové nafty). Tyto korekční faktory jsou přizpůsobeny konkrétnímu motoru pro vojenské nasazení. Jedná o čtyřdobý, vznětový, přeplňovaný, šestiválcový spalovací motor PV6-K37 o objemu 19100 cm3. Tato práce se dále zabývá vytvořením metodiky zpracování měření tohoto motoru na motorovém stanovišti a pojednáním o současných způsobech korekce výkonu. Měření bylo prováděno v areálu firmy Excalibur Army spol. s r.o. ve Šternberku.
This diploma thesis deals with obtaining the most suitable way of correcting the influence of intake air pressure, temperature and humidity as well as correcting the influence of fuel properties (diesel fuel). These correction factors are adapted to a specific engine for military use. It is a four-stroke, diesel, turbocharged, 6-cylinder engine, PV6-K37, with a displacement of 19100 cm3. This work also deals with the creation of a methodology for the measurement of this motor at the engine station and with the treatise on current methods of power correction. The measurements were made in the premises of Excalibur Army Ltd. in Šternberk.
Keywords:
atmospheric condition; dynamometer; engine; measurement; atmosférické podmínky; dynamometr; motor; měření
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/82041