Original title:
Statistické vyhodnocení rozměrového ustavení automobilu pro 3D měření
Translated title:
Statistical evaluation of dimensional setting the car for 3D measurement
Authors:
Čada, Michal ; Jankových, Róbert (referee) ; Šrámek, Jan (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce předkládá návrh zlepšení procesu rozměrové kontroly vyrobeného automobilu. Před samotným ověřováním rozměrovosti musí být automobil ustaven – vyrovnán do hlavního výkresového souřadného systému. Zavedený předepsaný způsob geometrického vyrovnání (3 - 2 - 1) na referenční body podvozku už v dnešní době nevyhovuje. Složité vybavení moderních automobilů na podvozkové části brání přístupnosti k těmto bodům. Navrhovaný nový způsob vyrovnání využívá moderní laserové měřící systémy a softwarové vybavení na zpracovávání 3D skenů. Statistickým vyhodnocením naměřených kontrolních veličin na karoserii tato bakalářská práce určuje nejmenší toleranční pásmo, pro které lze tuto navrhovanou metodu použít.
This bachelor´s thesis proposes a dimensional calibration improvement concept for a newly produced car. Before the dimensional calibration itself, a car must be fit in place – aligned into the main graphical coordinate system. Prevalent method of geometric levelling (3-2-1) upon reference points of the chassis does not meet requirements of the contemporary cars, whose support frames blocks accessibility of these points. Proposed alignment method uses advanced laser measuring systems and software capable of 3D scan processing. Statistical evaluation of measured control variables on the car body this bachelor´s thesis proposes minimal allowance limit, for which this method is possible to viable.
Keywords:
measurement management system; measurement process; Measurement uncertainty; measuring equipment; verification; měřící vybavení; Nejistota měření; ověřování; proces měření; systém managementu měření
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/82693