Název:
Recirkulace výfukových plynů zážehového motoru
Překlad názvu:
Exhaust Gas Recirculation of a Spark-ignition Engine
Autoři:
Dohnal, Martin ; Lempera, Aleš (oponent) ; Drápal, Lubomír (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato práce se zabývá návrhem konstrukční úpravy zážehového motoru, která by umožnila zvýšení podílu recirkulovaných plynů ve válci pro získání co největšího množství výhod, které nám recirkulace výfukových plynů může nabídnout. Úvodní část je věnována popisu recirkulace výfukových spalin a jejího vlivu na zážehový spalovací motor. V následující části jsou popsány metody rozvrstvení směsi a typy sacích kanálů spalovacích motorů. Následně je, na základě provedených výpočtů, navrhnuta konstrukce šroubových sacích kanálů, které jsou určeny pro rozvrstvení směsi. Následně je provedeno výpočtové ověření vrstvení. Průtokové vlastnosti sacích kanálů jsou experimentálně ověřeny na profukovací stanici a následně porovnány se sériovými.
This master‘s thesis deals with design adjustment of spark ignition combustion engine, which might offer larger share of recirculated exhaust gases in cylinder for reaching a large number of benefits that exhaust gas recirculation can offer. The introductory theoretical part describes exhaust gas recirculation and its influence on spark ignition combustion engine. In the following part the methods of mixture layering and types of intake ports are described. Further design of spiral intake port is made based on calculations. Capability of mixture layering is valuated by numerical simulation. Flow properties of intake ports are compared to production version by an experiment on flow station.
Klíčová slova:
Recirkulace výfukových spalin; vrstvení směsi; výpočtové simulace; šroubový sací kanál; Exhaust gas recirculation; mixture layering; numerical simulation; spiral intake port
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/82303