Název:
Analýza ventilačního účinku radiálních kanálů v rotoru elektrických strojů
Překlad názvu:
Analysis of ventilation effect of radial channels in the rotor of electrical machines
Autoři:
Kratochvílová, Hana ; Marcián, Petr (oponent) ; Vlach, Radek (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Předkládaná diplomová práce se zabývá stanovením ventilačního účinku radiálního kanálu rotoru elektrického stroje pomocí simulačního programu Ansys CFX. Úvodní kapitoly práce jsou věnovány základní terminologii z oblasti ventilátorů, proudění, termomechaniky, mechanického zatížení radiálního kanálu rotací a CFD, dále také pojednávají o základních vztazích těchto problematik. Druhá část je věnována stanovení ventilačních, výkonových a příkonových charakteristik konkrétní geometrie radiálního kanálu. Tato část dále popisuje, jaký vliv na výsledky simulací má volba modelu turbulence a jak se ve výsledcích projeví použití nestlačitelného modelu proudícího média. Ve třetí části je zhodnoceno konstrukční uspořádání dané geometrie z napěťově-deformačního hlediska.
This thesis deals with the determination of a ventilation effect of the radial channel, that is used in a rotor of an electrical motor. CFD simulations of the channel are done in Ansys CFX software. The first chapter explains the basic theory of fans, flow, thermomechanics, CFD and structural effects of rotation on the channel. The second chapter focuses on the determination of the fan curve, the power curve, and the efficiency curve. Different types of turbulence and fluid compressibility models are used for simulations and their influence on the result is evaluated. The third part evaluates the design of the radial channel from a structural point of view.
Klíčová slova:
Ansys CFX; CFD; proudění; turbulence; ventilační charakteristika; Ventilátor; Ansys CFX; CFD; fan curve; flow; turbulence; Ventilator
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/205453