Original title:
Transtibiální protéza pro rekreační plavání
Translated title:
Transtibial prosthesis for recreational swimming
Authors:
Křemen, Jan ; Mazůrek, Ivan (referee) ; Paloušek, David (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá konstrukcí aktivní transtibiální protézy pro rekreační plavání. Jejím cílem je vytvořit funkční vzorek takovéto protézy. Zařízení bude pacientovi primárně sloužit k pohybu ve vodě – bude ho mít připevněné k pahýlu a bude jím poháněn vpřed. Sekundárně bude protéza sloužit k chůzi, ve smyslu, že si pacient protézu připevní poblíž vodní plochy (bazén, přehrada, moře) a dojde s ní ke břehu. V rámci návrhu konstrukce a elektroniky bude třeba zjistit charakteristiku odporu člověka ve vodě v závislosti na rychlosti a stanovit tak potřebnou propulsní (tažnou, resp. tlačnou) sílu lodního šroubu, který bude sloužit jako pohon. Následně budou tedy vytvořeny konstrukční varianty a vybrána optimální. Ta se stane výchozí pro konstrukci zjednodušeného testovacího zařízení, které bude testováno na statický tah. Po ověření funkčnosti a spolehlivosti bude vyroben finální funkční vzorek a rovněž otestován.
This thesis deals with the construction of an active transtibial prosthesis for recreational swimming. Its aim is to create a working sample of such a prosthesis. The device will primarily serve the patient to move in water - it will be attached to the stump and it will be driven forward. Secondarily, the prosthesis can be used for walking, in the sense that the patient attaches the prosthesis near to a water surface (pool, lake, ocean) and comes with it to the shore. As part of the design and electronics it will be necessary to determine the characteristics of the human resistance in water depending on speed and to determine the necessary propulsion (thrust) strength of the propeller, which will serve as the driving force. Subsequently there will be formed structural variants and selected the best one. This will become default for design and construction of simplified testing device, which will be tested for static thrust. After verifying the functionality and reliability, the final functional sample will be manufactured and tested too.
Keywords:
propulsion; prosthesis; rapid protyping; Transtibial; water propeller; lodní šroub; protéza; rapid prototyping; tah; Transtibiální
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/32137