Original title:
Návrh řídicího algoritmu pro stabilizaci letadla
Translated title:
Control algorithm for aircraft stabilization
Authors:
Novák, Pavel ; Březina, Lukáš (referee) ; Krejsa, Jiří (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce „Návrh řídícího algoritmu pro stabilizaci letadla“ předkládá základní informace o aerodynamice letadel, potřebné k vytvoření nelineárního matematického modelu letadla a pohonné jednotky. Dále práce obsahuje návrh regulátorů pro stabilizaci polohového úhlu podélného pohybu, návrh regulačních smyček pro řízení úhlu letové dráhy (flight path angle hold) a změny (udržení) letové hladiny. V závěrečné části práce jsou navržené regulátory ověřeny simulací reálného prostředí.
Master’s thesis: "Design of the control algorithm for aircraft stabilization" summarizes aircraft aerodynamics knowledge, from which nonlinear mathematical model of the aircraft and propeller propulsion system are created. Design of the control algorithm for angle position stabilization (for longitudinal motion) and the control algorithm for “Flight Path Angle hold“ and “Flight Level Change” modes is also presented here. Designed control algorithms are tested within the simulation of the real atmosphere at the end of the thesis.
Keywords:
aircraft stabilization; Airplane aerodynamics; control algorithm; DC motor; flight level; longitudinal motion; propeller math model; real atmosphere; Aerodynamika letadel; DC motor; letová hladiny; matematický model vrtule; podélný pohyb letadla; reálná atmosféra; stabilizace letadla; řídící algoritmus
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/25925