Original title:
Topologická optimalizace a využití struktur pro letecké komponenty
Translated title:
Topological optimization and lattice structures for aerospace components
Authors:
Petržela, Zdeněk ; Hutař, Pavel (referee) ; Paloušek, David (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Nízká hmotnost dílů v kombinaci s vysokými mechanickými vlastnostmi hrají klíčovou roli při snižování provozních nákladů pro letecký a kosmický průmysl. K tomu je využívána topologická optimalizace a mikroprutové struktury. Výrobu optimalizovaných součástí vyznačujících se tvarovou komplexností umožňují aditivní technologie. Dosud neexistoval jednoznačný a ucelený postup pro zkonstruování dílu s redukovanou hmotností tímto způsobem. Práce se zabývá zmapováním procesu topologické optimalizace s využitím mikroprutových struktur, korigovaného experimentálně stanovenými výrobními limity. Dále implementací navržené metodiky při optimalizaci reálné součásti, její výrobou z AlSi10Mg technologií SLM a ověřením výrobní přesnosti a vibrační odezvy. Pro zjištění výrobních limitů byla provedena série zkoušek s prutovými tělesy. Dle analýzy rozměrů, hmotnosti a porozity byl vyselektován minimální možný průřez prutu, který byl následně aplikován do vzorků nosníků s mikroprutovou strukturou BCC a BCCz. Na základě mechanického testování nosníků byl pro aplikaci v optimalizované součásti zvolen typ mikroprutové struktury BCCz. Pro přesnější predikci skutečného chování struktury byl určen korigovaný modul pružnosti a mez kluzu vycházející z průběhu deformace vzorku BCCz v závislosti na aplikované síle. Dané parametry vstupovaly do MKP simulace ve fázi optimalizace mikroprutovou strukturou. Vyřešení problému exportu geometrie mikroprutové struktury z MKP řešiče umožnilo kompletně definovat metodiku optimalizace, součást vyrobit a experimentálně ověřit potenciál konstrukce.
Low product weight in combination with high mechanical properties play a crucial role in reducing operating costs in the aerospace industry. For this purpose, topology optimization and lattice structures are used. Additive manufacturing processes enable the production of optimized parts with geometric complexity. So far, no clear and comprehensive approach for designing a machine part with reduced weight in this way has been presented. The aim of this work was to map the topology optimization process with the use of lattice structures, corrected by experimentally determined production limits. Furthermore, the work deals with the implementation of the proposed methodology in optimization of a real machine part, its production from AlSi10Mg metal powder using selective laser melting technology, and verification of its manufacturing accuracy and vibration response. To determine the production limits, a series of lattice strut tests were performed. According to dimensional, weight and porosity analysis of lattice struts, a minimum applicable cross-section of the strut was chosen. Struts with this cross-section were subsequently applied into the beam samples with the BCC and BCCz lattice structure. Based on the mechanical response, the BCCz lattice structure was selected for application in the optimized part. For a more accurate mechanical behaviour prediction, based on actual lattice structure response, corrected elasticity modulus and yield strength value for BCCz lattice type were determined. These parameters were applied into FEM simulation in the lattice optimization phase. After solving the problem of lattice structure geometry export from FEM software, the optimization methodology could be completely defined, the part was manufactured, and the design potential was verified.
Keywords:
AlSi10Mg; lattice structure; OptiStruct; selective laser melting; topology optimization; AlSi10Mg; mikroprutová struktura; OptiStruct; selective laser melting; topologická optimalizace
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/206598