Original title:
Hnací ústrojí desetiválcového leteckého motoru
Translated title:
Powertrain design of a ten-cylinder aircraft engine
Authors:
Kopřiva, Martin ; Novotný, Pavel (referee) ; Píštěk, Václav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tématem předložené diplomové práce s názvem Hnací ústrojí desetiválcového leteckého motoru je návrh uspořádaní klikového ústrojí plochého desetiválcového motoru se zadanými parametry. Cílem práce je projekt konfigurace klikového mechanizmu a pořadí zážehu. Práce řeší s tím související vyvážení setrvačných sil a jejich moment, koncepční konstrukční návrh klikového hřídele a jeho pevnostní kontrolou. Diplomová práce také pokrývá problematiku torzních kmitů klikového mechanizmu.
Configuration of the powertrain of a flat-engine with ordered basic parameters is the theme of this final thesis which name is Powertrain design of ten-cylinder aircraft engine. This thesis is occupied with configuration design of the crank mechanism and firing order, balancing of centrifugal and reciprocating forces thein moments, conceptual design crankshaft and its stress calculation of torsional vibrations.
Keywords:
Aircraft engine; crankshaft; engine balancing; powertrain; torsional vibration.; hnací ústrojí; klikový hřídel; Letecký motor; torzní kmitání.; vyvažování motoru
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/15150