Název:
Spojka vozu Formule Student
Překlad názvu:
Formula Student Clutch
Autoři:
Drbal, Milan ; Zubík, Martin (oponent) ; Janoušek, Michal (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato práce se zabývá rešerší spojek používaných v soutěži Formula Student, kontrolním výpočtem spojky motoru Husqvarna FE 501 a Husaberg 570. Modifikací spojky FE 570 pro použití v přeplňovaném motoru Husqvarna FE 501 turbodmychadlem značky Garret. Jedná se o vícelamelovou spojku hydraulicky ovládanou v mokrém prostředí, kde přítlak vytváří talířová pružina. Modifikace je prováděna instalací spojkové sestavy z motoru Husaberg FE 570, která parametry více vyhovuje pro užití v závodním voze, zejména vyšším přenositelným krouticím momentem. V první části byla zpracována rozsáhlá rešerše vícelamelových spojek, které nalezneme ve většině motocyklových motorů. V druhé části byl proveden kontrolní výpočet třecího momentu přeneseného tovární spojkou a návrh úprav na jeho zvýšení včetně realizace.
This thesis deals with clutches used in Formula Student competition, calculation of the clutch used in Husqvarna FE 501and Husaberg FE 570 motor and modification of FE 570 clutch for usage in turbocharged version of the Husqvarna FE 501 with Garret turbocharger. The clutch is multi-plate wet clutch with pressure plate spring. Modification is done by installing bigger clutch set from Husaberg FE 570 engine, which is more suitable for usage in a racing car thanks to bigger torque transferred by the clutch. In the first part a research of multi-plate clutches, which can be found in most of the modern motorcycle engines was done. In the second part the calculations were made in order to set an approximated torque possible to transfer with stock Husaberg FE 570 clutch and a modification design for improvement with realisation.
Klíčová slova:
Formule Student; Modifikace; Motocyklový motor; Vícelamelová mokrá spojka; Formula Student; Modification; Motorcycle engine; Multi-plate wet clutch
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/40495