Original title:
Možnosti stanovení ceny IT zboží
Translated title:
Pricing of IT Goods
Authors:
Kacina, Michal ; Janoušek, Vladimír (referee) ; Květoňová, Šárka (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Práce obsahuje teoretická východiska pro studium možností stanovení cen informačních produktů. Zdrojové oblasti jsou mikroekonomie, marketing, konkurenční výhoda a ekonomie informačních produktů. Na teoretickém základě jsou definovány omezení, na nichž je vytvořen model trhu. Práce analyzuje požadavky na systém pro podporu volby vhodné cenové strategie. Obsahuje detailní návrh prototypu systému, který je řešen robustně pro účely dalšího zdokonalování. Návrh popisuje vstupní parametry prototypu a jejich transformaci na užitečné výstupy, které pokrývají základní charakteristiky informačních produktů. Navržený prototyp je implementován. Práce zahrnuje demonstraci užití prototypu a možné směry zlepšení, které vedou k validitě modelu.
The thesis contains the theoretical basis for study of possibilities of pricing information goods. The source areas are microeconomics, marketing, competitive advantage and economics of information goods. The model of market is created with constraints defined on the ground of theoretical basis. The thesis analyzes requirements that define the system that supports the choice of pricing strategy. It includes detailed design of the prototype of such system. The prototype is designed with robustness because of the future improvements. The design describes the prototype's input parameters and their transformation into useful outputs that cover basic characteristics of information goods. The designed prototype is implemented. The thesis includes demonstration of the prototype and possible directions for improvements that lead to validity of proposed model of market.
Keywords:
bundling; consumer behaviour; demand; externalities; innovation; lockin; Market; market failures; model of market; optimization.; piracy; price; price discrimination; price strategy; pricing; product life cycle; segmentation of market; standardization; supply; switching costs; versioning; cena; cenotvorba; cenová diskriminace; cenová strategie; externality; inovace; kupní chování spotřebitelů; model trhu; nabídka; náklady na přepnutí; optimalizace.; pirátství; poptávka; segmentace trhu; standardizace; Trh; tržné selhání; tvorba svazků; uzamčení; verzování; životní cyklus produktu
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/54265