Original title:
Generátory umělého šumu v obraze
Translated title:
Synthetic Image Noise Generators
Authors:
Sigmund, Pavel ; Herout, Adam (referee) ; Španěl, Michal (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2007
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
V této práci implementuji knihovnu pro generovaní základních typů šumů, kterou dále využívám pro generování procedurálních textur a výškové mapy. Zaměřil jsem se na metodu K. Perlina, hojně využívanou pro tvorbu textur s přírodnímy motivy například dřevo, mramor, mraky. Tuto metodu jsem naimplementoval do knihovny pro tvorbu 2D a 3D textur. Knihovna pro generování šumu není díky své univerzálnosti předurčena pouze pro použití jako zdroj pseudonáhodný čísel pro metodu K. Perlina, ale dá se velmi dobře použít k přidání šumu do jakýkolich dat.
In this work I'm implementing library for generating basic kinds of noises which I'm also using for generating procedural textures and height maps . I have focused on K. Perlin method frequently used for making textures with nature-based motives, like wood, marble or clouds. I've implemented this method into the library to make 2D and 3D textures. Library used for generating noises, thanks to its variability, is not ment as a source of generated pseudo-random numbers for K. Perlin method only, but we can also use it as a tool to add a noise to any kind of data.
Keywords:
artificially generadet noise; height map; interpolation; noise; OpenGL; Perlin noise; Pseudo-random numbers; textures; interpolace; OpenGL; Perlinův šum; Pseudonáhodná čísla; textury; uměle generovaný šum; výšková mapa; šum
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/187355