Original title:
Vizualizace objemových dat pomocí volume renderingu
Translated title:
3D Volume Rendering Data Visualization
Authors:
Kazík, Jiří ; Španěl, Michal (referee) ; Kršek, Přemysl (advisor) Document type: Bachelor's theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
V teoretické části se práce obecně zaměřuje na problematiku zobrazování objemových dat, vzájemně srovnává a hodnotí jednotlivé přístupy a čtenáři tak poskytuje dobrou základní orientaci v tematice. Podrobně je pak analyzována metoda vizualizace objemových dat pomocí mapování textur, která je rovněž využita pro implementaci grafického systému navrženého v této práci. Systém je tvořen s ohledem na maximální přenositelnost a k jeho realizaci jsou využity jazyk C++ a grafický toolkit Open Scene Graph, jehož popis je v odpovídajícím rozsahu také zahrnut.
Theoretical part of this project is focused on rendering of volumetric data. It compares and appraise individual methods and thus readers get a good basic knowledge of commonnest causes of problems. Texture Mapped Volume Rendering is described in detail, because it is used in implementation of graphic system designed in this thesis. Whole system is created with maximal attention to platform independence. C++ language and Open Scene Graph toolkit are used for realization, so a brief description of OSG toolkit is also present in this work.
Keywords:
C++; Fragment Shader; GLSL; Open Scene Graph; OpenGL; Pixel Shader; Ray Casting; Shear Warp; Texture Mapping; Vertex Shader; Volume Rendering; Voxel Splatting; C++; Fragment Shader; GLSL; mapování textur; Open Scene Graph; OpenGL; Pixel Shader; Shear Warp; Vertex Shader; Voxel Splatting; vrhání paprsku; Zobrazování objemových dat
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/56368