Original title:
Zařízení pro zkoušky předních vidlic motocyklů a elektrokol
Translated title:
Equipment for testing the front forks of motorcycles and e-bikes
Authors:
Vaněk, Tomáš ; Jeniš, Filip (referee) ; Mazůrek, Ivan (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Jednou z nejdůležitějších částí podvozků motocyklů a kol je teleskopická vidlice. Její správná funkce se testuje na pulsátorech. Výrobci testovacích pulsátorů upínají testované zavěšení svisle a zatěžující síla působí ve směru osy vidlice. Při skutečném přejíždění nerovností různých velikostí se ovšem směr působení síly mění. Z tohoto důvodu bylo vyvinuto přídavné zařízení k pulsátoru, které napodobuje průběh reálného zatížení. Kromě vhodné kinematiky měnící směr působící síly na zavěšení je nutné napodobit i pohyb konce zavěšení. Největší přesnost napodobení sil má zkonstruované zařízení při hodnotách úhlu řízení od 20° do 30°. Neodmyslitelnou částí je také systém uchycení k rámu pulsátoru, který dovoluje upnout velké množství zavěšení s různými rozměry. Pro jednotlivé části zařízení jsou provedeny pevnostní výpočty s maximální působící silou 3 kN. K dalšímu vylepšení kinematiky zatěžování je vhodné provést zkoušky přejezdu kola přes nerovnosti ve skutečnosti a upravit zařízení dle výsledků.
One of the most important parts of motorcycle and bicycle chassis is the telescopic fork. Its proper function is tested on pulsators. The manufacturers of the test pulsators clamp the suspension under test vertically and the load force is applied in the direction of the fork axis. However, the direction of the force changes when actually crossing bumps of different sizes. For this reason, an add-on device to the pulsator has been developed to simulate the real load waveform. In addition to suitable kinematics changing the direction of the force applied to the suspension, the movement of the end of the suspension must also be simulated. The designed device has the highest accuracy in simulating the forces at steering angle values between 20° and 30°. The attachment system to the pulsator frame is also an integral part, allowing a large number of suspensions with different dimensions to be clamped. Strength calculations have been carried out for the individual parts of the device with a maximum applied force of 3 kN. In order to further improve the loading kinematics, it is advisable to carry out tests of the wheel crossing over unevenness in reality and to adjust the device according to the results.
Keywords:
bike; motorcycle; real load; telescopic forks; testing; kolo; motocykl; reálné zatížení; teleskopické vidlice; testování
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/205894