Original title:
Komparativní analýza knižních recenzí na sociální síti Instagram a v literárních časopisech
Translated title:
Comparative analysis of book reviews on the social site Instagram and in literary magazines
Authors:
Sladovníková, Eliška ; Čeňková, Jana (advisor) ; Malý, Radek (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Popularita bookstagramových účtů získává na popularitě a dosahu. Z tohoto důvodu se diplomová práce zaobírá právě podobou knižních recenzí jak na Instagramu, tak i v tištěných a internetových časopisech. Cílem práce je definovat podobu knižních recenzí na Instagramu a v časopisech, podobu bookstagramu a především zhodnotit, zda ovlivňuje literární recenze. Dalším cílem je zjistit i pohled literárních recenzentů a bookstagramerů na knižní obsah na Instagramu. Teoretická část se věnuje především definici knižních recenzí a literárních kritik, způsobům interpretace textu a definuje rovněž nová média a sociální sítě, ze kterých se práce soustředí právě na bookstagram. V analytické části jsou nejprve pomocí přímé deskripce popsány knižní recenze na Šikmý kostel v obou typech médiích a následně jsou mezi sebou porovnány v několika významných kategoriích jako je přítomnost kontextu díla, forma jazyka nebo témata. Dále následují polostrukturované rozhovory s literárními recenzenty a bookstagramery, mezi které byli zahrnuti i dva informanti, jež se věnují oběma mediím. Výzkumná část tak analyzuje podobu literárních recenzí i názory jejich autorů, díky kterým je popsána podoba kvalitní recenze, texty na bookstagramu i jeho možný vliv na publicistiku.The popularity of bookstagram accounts is gaining momentum and reach. For this reason, the thesis focuses on the format of book reviews both on Instagram and in literary and online magazines. The aim of the thesis is to define the structure of book reviews on Instagram and in literary magazines, the nature of bookstagram, and, above all, to assess whether bookstagram influences literary reviews. Another objective is to explore the perspectives of literary reviewers and bookstagrammers on book content on Instagram. The theoretical part mainly deals with the definition of book reviews and literary criticism, methods of text interpretation, and also defines new media and social networks, with a specific focus on bookstagram. In the analytical part, book reviews of Šikmý kostel are first described through direct description in both types of media. Subsequently, they are compared in several key categories such as the presence of the book's context, language form, or topics. Semi-structured interviews with literary reviewers and bookstagrammers follow, including two informants who engage with both media. The research section thoroughly analyzes the structure of book reviews and the opinions of their authors, providing insights into the characteristics of high-quality reviews, texts on bookstagram, and...
Keywords:
book influencer; bookstagram; bookstagramer; Instagram; literary criticism; literary review; literary reviewer; bookstagram; bookstagramer; Instagram; knižní influencer; knižní recenze; literární kritika; literární recenzent
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/188071