Original title:
Distanční vzdělávání žáků s tělesným a kombinovaným postižením na 2. stupni základní školy
Translated title:
Distance education of pupils with physical and combined disabilities at lower secondary school
Authors:
Proxová, Karolína ; Němec, Zbyněk (advisor) ; Hájková, Vanda (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje distančnímu vzdělávání žáků s tělesným a kombinovaným postižením, u kterých dominuje tělesné postižení. Zaměřuje se na žáky 2. stupně základních škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona. V teoretické části jsou krátce charakterizováni žáci s tělesným a kombinovaným postižením. Dále jsou zde uvedeny podmínky, specifika a možnosti vzdělávání této cílové skupiny v České republice. V kapitole o distančním vzdělávání jsou uvedeny formy výuky, její organizace, specifika, přínosy a úskalí pro žáky dané skupiny a jejich pedagogické pracovníky. Součástí práce je kvalitativní výzkumné šetření, které bylo realizováno pomocí polostrukturovaných rozhovorů se třinácti pedagogickými pracovníky čtyř škol. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, do jaké míry a v čem podle pedagogických pracovníků ovlivnila zkušenost s nařízenou distanční výukou vzdělávání žáků s tělesným postižením. Podle výsledků výzkumu je pro efektivní distanční výuku žáků s tělesným postižením nezbytná individualizace a přítomnost další osoby, nejčastěji rodiče. Zásadním přínosem je rozvoj digitálních kompetencí žáků a jejich pedagogických pracovníků. Pozitivním zjištěním je, že většina pedagogických pracovníků nepozoruje žádné negativní dopady, které by po distanční výuce přetrvávaly. Největším úskalím byla...The diploma thesis is dedicated to the distance education of pupils with physical and combined disabilities, with a focus on those where physical disabilities predominate. It specifically addresses pupils in the secondary grades of elementary schools established according to § 16, paragraph 9 of the Education Act. The theoretical section briefly characterizes students with physical and combined disabilities. Additionally, it outlines the conditions, specifics, and possibilities of education for this target group in the Czech Republic. The chapter on distance education introduces the forms of teaching, its organization, specifics, benefits, and challenges for students in this group and their teaching staff. A qualitative research study is included in the thesis, conducted through semi-structured interviews with thirteen teaching staff members from four schools. The research aimed to determine the extent and ways in which, according to pedagogical staff, the experience with mandated distance learning influenced the education of students with physical disabilities. According to research results, individualization and the presence of another person, most commonly a parent, are essential for effective distance learning of pupils with physical disabilities. A significant contribution is the development...
Keywords:
benefits; distance education; distance learning; education of pupils with special educational needs; pitfalls; pupil with a physical disability; pupil with combined disabilities; distanční vzdělávání; distanční výuka; přínosy; vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; úskalí; žák s kombinovaným postižením; žák s tělesným postižením
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/187744