Original title:
Kulturní zahraniční politika Československa v raném období normalizace
Translated title:
Czechoslovak Foreign Cultural Policy in the Early Years of Normalization
Authors:
Machala, Jan ; Vojtěchovský, Ondřej (advisor) ; Mervart, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje přístupu komunistického režimu ke kulturní propagaci Československé socialistické republiky ve vyspělých kapitalistických zemích, a to na základě analýzy vybraných zahraničních výstav s československou účastí. Prezentace na těchto výstavách byla významným instrumentem československé zahraniční politiky, jež umožňovala působit na zahraniční veřejnost i politickou reprezentaci ve stylu měkké moci neboli soft power. Diplomová práce se soustředí na podobu a uplatňování této zahraničně-kulturní politiky v průběhu rané fáze tzv. normalizace a zkoumá její kontinuity či diskontinuity ve vztahu k reformnímu období 60. let. Zaměřuje se na okolnosti vzniku a průběh realizace Světové výstavy v Montréalu, výstavy Člověk a jeho svět, Světové výstavy v Ósace a výstavy Československo - země dvou kultur. Mimo výše uvedené stručně pojednává o předchozím vývoji světového výstavnictví. Diplomová práce ve značné míře čerpá z primárních pramenů. Jejich rozboru byly podrobeny zejména materiály Vládní komise pro výstavnictví, která projednávala konkrétní podoby výstav, a dokumenty ministerstva zahraničních věcí, včetně zpráv příslušných zastupitelských úřadů.The master's thesis deals with the approach of the communist regime to the cultural promotion of the Czechoslovak Socialist Republic in developed capitalist countries, based on the analysis of selected foreign exhibitions with Czechoslovak participation. The presentation at these exhibitions was an important instrument of Czechoslovak foreign policy, which made it possible to influence the foreign public and political representation in the style of soft power. The master's thesis focuses on the form and application of this foreign-cultural policy during the early phase of the so-called normalization and examines its continuity or discontinuity in relation to the reform period of the 1960s. It focuses on the circumstances of the origin and course of the implementation of the World Exhibition in Montreal, the Man and His World exhibition, the World Exhibition in Osaka and the Czechoslovakia - a Country of Two Cultures exhibition. In addition to the above, it briefly discusses the previous development of world exhibitions. The master's thesis draws to a large extent from primary sources. In particular, the materials of the Government Commission for Exhibitions, which discussed specific forms of exhibitions, and documents of the Ministry of Foreign Affairs, including reports from the relevant embassies, were...
Keywords:
Czechoslovak promotion|Expo|World Exhibition in Brussels|World Exhibition in Montreal|Man and His World|World Exhibition in Osaka|Czechoslovakia - a Country of Two Cultures|exhibitions|foreign cultural policy|cultural policy|normalization|Government Commission for Exhibitions|state presentation; Československá propagace|Expo|Světová výstava v Bruselu|Světová výstava v Montréalu|Člověk a jeho svět|Světová výstava v Ósace|Československo - země dvou kultur|výstavnictví|zahraničně-kulturní politika|kulturní politika|normalizace|Vládní komise pro výstavnictví|prezentace státu
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125084