Original title:
Kreativita ve vizuální umělecké tvorbě
Translated title:
Creativity in visual arts
Authors:
Zejdová, Hana ; Šípek, Jiří (advisor) ; Kebza, Vladimír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Motivace se jeví jako jedna z významných proměnných, která se podílí na kreativitě jedince. Může kreativitě přispět jak pozitivně, tak jaké na ni mít negativní dopad. Rozhodli jsme se vybraným způsobem nahlédnout na motivaci výtvarníků a zamyslet se nad tím, jestli kontakt s uměním může do určití míry hrát v jejich osobnostním profilu svou roli. V teoretické části se prvně zabýváme vymezením umění, jeho druhy a psychologií umění. Dále hovoříme o uměleckém díle jako o produktu umělecké tvorby, popisujeme strukturu osobnosti a konkrétně osobnost autorů uměleckých děl. Nastiňujeme spletitost kreativity jako fenoménu. Závěrem se zaměřujeme na motivaci v sociální psychologii kreativity. Záměrem této diplomové práce je zmapovat pomocí Dotazníku motivace k výkonu LMI vybrané psychosociální osobnostní rysy výtvarníků a podívat se na to, zda se významně liší od osobnostních rysů srovnávací skupiny "neumělců" s ekonomickým zaměřením (n=63). Ve shodě se studiemi v oblasti kreativity se ukázalo, že výtvarníci oproti neumělcům významně výše skórovali na škálách flow, hrdost na výkon a samostatnost. V protikladu k výsledkům studií zabývajících se kreativitou všeobecně u lidí, naše výsledky ukázaly, že výtvarníci jsou více soutěživí oproti neumělcům. Angažovanost, preference obtížnosti, orientace na status, ale...Motivation seems to be one of the important variables which might have an effect on creativity. It can have a positive but also a negative impact on creativity. In this thesis motivations of fine artists are examined and the extent to which art might effect personality profile of fine artists is considered. In theoretical part, firstly, art, forms of art and the psychology of art are defined. Further artwork as a product of artistic process, structure of personality and specifically the personality of fine artists are described. A complexity of creativity as a phenomenon is presented. Finally motivation from the social psychology of creativity point of view is explained. The aim of this master thesis is to examine certain psychosocial personality traits of fine artists by the Achievement Motivation Inventory LMI and discovered whether there are significant differences in personality traits of fine artists and control group of "non-artists" interested in economy and business (n=63). Our results support the foreign studies results and indicate that artists score significantly higher in Flow, Pride in Productivity and Independence. Contrary to foreign studies results examine creativity in people generally, our results suggest that fine artists score significantly higher in Competitiveness than...
Keywords:
art; creativity; fine artists; motivation; personality traits; kreativita; motivace; osobnostní rysy; tvořivost; umění; výtvarníci
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71791