Original title:
Hmatové vnímání dětí s těžkým postižením zraku s použitím testu STIP
Translated title:
Tactile perception children with severe visual impairment through application of STIP test
Authors:
Kramosilová, Zuzana ;
Květoňová, Lea (advisor) ;
Šumníková, Pavlína (referee)
Document type: Rigorous theses
Year:
2012
Language:
cze
Abstract:
[cze] [eng]
Cílem této rigorózní práce je vytvoření uceleného souhrnu získaných poznatků a statistických výsledků při ověřování hmatových schopností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku (5 - 8 let), v mladším školním věku (9 - 12 let) a starším školním věku (13 - 17 let) s použitím testu STIP I. - III. (Speed of Tactile Information Processing). Test STIP, který je převzatý z anglického originálu, je převeden do Braillova bodového písma a prověřuje čtení čísel. Test hodnotí přesnost - chybovost v řádcích, rychlost, soustředěnost.
The aim of this thesis was to provide a comprehensive summary of findings and statistical results of verification of visually impaired children's tactile abilities in preschool age (5 - 8 years), early school age (9 - 12 years) and older school age (13 - 17 years) using STIP tests I. - III. (Speed of Tactile Information Processing). The STIP test, taken from the English original, is converted into Braille and testing reading abilities of numerals. The test assesses accuracy - error making in lines, rate and concentration.
Keywords:
Braille ;
child ;
cognitive process ;
Czech education system (educational system) ;
early school age ;
integration ;
old school age ;
personality visually impairment individuals ;
preschool age ;
school success children with visual impairment ;
sense of touch ;
serious visual impairment ;
socialization ;
touch perception ;
visual handicap ;
Visually impaired ;
visually impaired student ;
Braillovo bodové písmo ;
dítě (žák) se zrakovým postižením ;
hmat ;
hmatové vnímání ;
integrace ;
mladší školní věk ;
možnosti vzdělávání dítěte v ČR (školský systém) ;
poznávací procesy ;
předškolní věk ;
socializace ;
sociální učení a osobnost zrakově postiženého jedince ;
starší školní věk ;
těžké zrakové postižení ;
Zrakové postižení ;
zrakové vady ;
školní úspěšnost dítěte se zrakovým postižením
Institution: Charles University Faculties (theses)
(
web )
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository.
Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/45361
Permalink: http://www.nusl.cz/ntk/nusl-537422
The record appears in these collections: Universities and colleges > Public universities > Charles University > Charles University Faculties (theses) Academic theses (ETDs) > Rigorous theses