Název:
Nástěnná malba Judy Tadeáše Suppera v hřbitovním kostele Nalezení sv. Kříže v Moravské Třebové
Překlad názvu:
The ceiling painting of Juda Tadeas Supper in the cemetery church Finding of the Holy Cross in Moravská Třebová
Autoři:
Šelemba, Michal ; Oulíková, Petra (vedoucí práce) ; Pučalík, Marek (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předmětem práce je nástěnná malba Judy Tadeáše Suppera v hřbitovním kostele Nalezení sv. Kříže na Křížovém vrchu v Moravské Třebové realizovaná roku 1755. Hlavní část práce se zabývá teologicky promyšleným ikonografickým konceptem maleb. V tomto smyslu jsou sledovány jednotlivé náměty doprovázené latinskými nápisy z Bible, liturgických textů a výňatků z děl církevních otců a zároveň jsou revidovány starší nepřesné či chybné názory týkající se ikonografie malby. Práce se dále hlouběji zabývá souvislostí mezi liturgickou funkcí kostela a ikonografií malby zobrazující Legendu sv. Kříže a náměty týkající se posledních věcí člověka a záchranných prostředků pro duše v očistci za výrazného přispění Eucharistie a kultu Pěti ran Páně podporovaných potridentskou teologií. Cílem práce je poukázat na zajímavý ikonografický program regionálního uměleckého díla, který svým zpracováním při komparaci se soudobými nejvýznamnějšími realizacemi nástěnného malířství zaujímá jedinečné postavení.The main purpose of the diploma thesis is the ceiling painting of Juda Tadeaus Supper in the cemetery church of the Finding the Holy Cross on the Cross's Hill in Moravská Třebová. The main part of the diploma work is about theologically well considered iconografical conception of the paintings. In the same line, the diploma work will talk about each topic accompanying by Latin inscriptions of Bible, liturgical texts and extracts of the Church Fathers, and also there will be older non-precise or faulse opinions related to the iconography of the painting. Furhter, the diploma work will be talking deeper about the link between the liturgical fiction and painting iconography showing the Legend of the Holy Cross and the themes concerning the last human things and the saving objects for the souls in the purgatory together with Eucharist and Five wounds of Christ supported by post-trident theology. The aim of the diploma work is to show the interesting iconography programme of the regional artistic work, whose thorough realisation is to be compared with the nowdays most interesting realisations of the mural paintings occupy takes up of the unique place.
Klíčová slova:
baroko; ikonografie sv. Kříže; Juda Tadeáš Supper; kalvárie; Moravská Třebová; nástěnná malba; očistec; peklo; Baroque; Calvary; Ceiling Painting; hell; iconography of the Holy Cross; Juda Tadeáš Supper; Moravská Třebová; purgatory