Original title:
Problematika pojetí autorského filmu jako pozitivně zatíženého konceptu.
Translated title:
A Problem of the auteur film as a value-positive concept
Authors:
Nováková, Denisa ; Zuska, Vlastimil (advisor) ; Hadravová, Tereza (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce si klade za cíl poukázat na pojetí současného autorského filmu jako pozitivně zatíženého konceptu, napříč odbornými i veřejnými diskurzy, a problematizovat autorský film ve vztahu k jeho definici. Pozornost bude věnována původu takto vymezeného konceptu od dob jeho ustanovení, které přišlo v 50. a 60. letech s francouzským filmovým magazínem Cahiers du Cinema, jehož redaktoři byli součástí Francouzské nové vlny, skupiny tvůrců stojících u počátků hnutí novovlnného autorského filmu, stále se šířícím po Evropě. Zároveň bude v bakalářské práci sledováno současné vymezování filmového autorství a pevnost jeho ukotvení v dobách prvního rozmachu autorské kinematografie. V práci budou podrobně zkoumány nároky na autora (auteura) a to v pojetí nejen jednotlivých redaktorů z Cahiers du Cinema (François Truffaut, André Bazin), ale i jejich předchůdce Alexandrea Astruca a navazujících autorů (Peter Wollen, Andrew Sarris). Následná kritika nedostatečnosti pojetí autorského filmu zmíněných filmových teoretiků a tvůrců bude podpořena kritickým článkem Pauline Kael. Práce posléze povede paralelu způsobu užívání pojmu autorství s hodnotícím způsobem užívání pojmu umění. Poukáže mimo jiné i na existenci "špatného" umění, kontrastující s neidentitou pojmu autorského filmu. Práce v návaznosti předloží...Bachelor's thesis will aim to point out the concept of the contemporary understanding of auteur film as a positively laden concept, across professional and public discourses, and to problematize the auteur film concerning its definition. Attention will be paid to the origin as defined in the 50s and 60s with the French film magazine Cahiers du Cinema, whose editors were part of the French New Wave cinema. This group of editors and directors stood at the beginnings of the new wave auteur film movement still spreading across Europe. Therefore, my bachelor's thesis will focus as much on the current definition of film authorship while looking for its roots in the times of the first boom in auteur cinematography. My thesis will examine in detail the requirements for the eligibility of the director to become an author (auteur) not only from the point of view of individual editors from Cahiers du Cinema (François Truffaut, André Bazin) but also their predecessor Alexandre Astruc and following theorists (Peter Wollen, Andrew Sarris). Subsequent criticism of the inadequacy of the concept of auteur film by the mentioned film theorists and filmmakers will be supported by a critical article written by Pauline Kael. Afterward, the thesis will show the parallel of using the concept of authorship with the...
Keywords:
author theory|auteur; autorská teorie|autorský styl|autorský film
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/186741