Original title:
"Kolokační kompetence studentů anglického jazyka s ohledem na jejich kognitivní a afektivní předpoklady".
Translated title:
The collocational competence of EFL students in relation to their cognitive and affective predispositions.
Authors:
Kacafírková, Petra ; Kucharská, Anna (advisor) ; Betáková, Lucie (referee) ; Šulová, Lenka (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce se zabývá kolokační kompetencí studentů anglického jazyka a jejím vztahem k přirozenosti projevu. Vedle představení teoretických východisek výzkumu je hlavní pozornost nejprve věnována vymezení kolokační kompetence, následně je představeno samotné výzkumné šetření, které tvořila výuková intervence se studenty Univerzity Karlovy (n = 39) v délce jednoho semestru. Studenti byli rozděleni na experimentální skupinu s explicitní výukou kolokací a kontrolní skupinu, ve které probíhala výuka tradičním způsobem. Hlavním cílem bylo prozkoumat, zda výuka inspirovaná lexikálně orientovanými přístupy přispívá k úspěšnému rozvoji kolokační kompetence. Současně jsme sledovali individuální charakteristiky studentů, jako jsou cizojazyčné schopnosti, úzkost, míra motivace a osvojené strategie učení, a jejich vliv na učební proces. Výsledky výzkumu naznačují, že explicitní výuka jazykových jevů obecně přináší výhody studentům s vyšší mírou úzkosti a s oslabenými předpoklady. Systematická lexikálně orientovaná výuka se ukázala jako efektivní pro rozvoj kolokační kompetence a projevila se i v přirozenosti písemného projevu, aniž by závisela na individuálních předpokladech studentů. Práce také nabízí konkrétní postupy a nástroje pro výuku, jež potvrzují praktickou aplikovatelnost tohoto přístupu....The dissertation deals with the collocational competence of English language students and its relation to the naturalness of language production. In addition to the theoretical foundations of the research, the main focus is first given to the definition of collocational competence, followed by the presentation of the research project itself - a teaching intervention with students from Charles University (n = 39) over the course of one semester. Students were divided into an experimental group with explicit collocation instruction and a control group where teaching was conducted in a traditional way. The primary aim was to explore whether instruction inspired by lexically-oriented approaches contributes to the successful development of collocational competence. At the same time, we monitored individual differences, such as foreign language aptitude, anxiety, motivation, and learning strategies, and their impact on the learning process. The results suggest that explicit instruction of language in general is beneficial for students with higher levels of anxiety and weaker foreign language aptitude. Systematic lexically-oriented instruction proved to be effective in enhancing collocational competence and also contributed to naturalness of written production regardless of individual differences. The...
Keywords:
anxiety; cognitive and affective predispositions; collocational competence; collocations; explicit instruction; foreign language aptitude; individual differences; learning strategies; lexical approach; motivation; teaching intervention; cizojazyčné schopnosti; explicitní výuka; individuální rozdíly; kognitivní a afektivní předpoklady; kolokace; kolokační kompetence; lexikální přístup; motivace; strategie učení; výuková intervence; úzkost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/186361