Original title:
Zkušenost školních psychologů s fenoménem sebepoškozování
Translated title:
The experience of school psychologists with the phenomenon of self-harm
Authors:
Kopalová, Aneta ; Kučerová, Olga (advisor) ; Švamberk Šauerová, Markéta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá fenoménem sebepoškozování. Teoretická část je členěna do několika tematických okruhů. První z nich se týká sebepoškozování a všech jeho náležitostí od definice, vymezení pojetí sebepoškozování v rámci diplomové práce, klasifikace, způsobů, etiologie, rizikových faktorů související se sebepoškozováním, účelu sebepoškozování, definování copingových strategií až k souvislosti sebepoškozování a závislostí a samotné počátky sebepoškozování. Dále je zde vymezeno vývojové období adolescence a výskytu rizikového chování, které se váže k tomuto období. Následuje kapitola škola a školní klima, vymezení školního poradenského pracoviště a všech zaměstnanců v rámci školního poradenského pracoviště a jednotlivých vztahů školního psychologa s vnitřní vztahovou sítí školy. Také je zde popsána kapitola prevence, kde jsou charakterizovány druhy prevencí, zmíněn minimální preventivní program a samotná prevence ve vztahu k sebepoškozování a program SOSI. Poslední kapitolou v teoretické práci je intervence, kde je zmíněn přehled psychoterapeutikcých přístupů, působnosti školního psychologa a intervence, alternativní techniky sebepoškozování a podpora duševního zdraví. Výzkumná část začíná představením cílů výzkumu a výzkumných otázek. Design zkoumání byl koncipován jako...This thesis deals with the phenomenon of self-harm. The theoretical part is divided into several thematic areas. The first of them concerns self-harm and all its requisites from the definition, defining the concept of self-harm within the thesis, classification, methods, etiology, risk factors related to self-harm, the purpose of self-harm, defining coping strategies to the connection between self-harm and addiction and the origins of self-harm itself. It also defines the developmental period of adolescence and the occurrence of risk behaviors associated with this period. This is followed by a chapter on the school and school climate, defining the school counseling center and all staff within the school counseling center and the various relationships of the school psychologist with the internal relational network of the school. There is also a chapter on prevention, where the types of prevention are characterized, the minimum prevention program is mentioned, and prevention itself is discussed in relation to self-harm and the SOSI program. The last chapter in the theoretical work is intervention, where an overview of psychotherapeutic approaches, the scope of the school psychologist and intervention, alternative self-harm techniques and mental health support are mentioned. The research section...
Keywords:
coping strategies; school psychology; self-harm; sebepoškozování; zvládací strategie; školní psychologie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/185699