Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Pohled žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na podporu asistenta pedagoga, na prvním stupni inkluzivní základní školy
Original title:
Pohled žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na podporu asistenta pedagoga, na prvním stupni inkluzivní základní školy
Translated title:
The viewpoint of pupils with special education needs in support of teacher's assistant, in inclusive middle school
Authors:
Amerová, Linda ; Felcmanová, Lenka (advisor) ; Hájková, Vanda (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářské práce se zaměřuje na názory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na přítomnost asistenta pedagoga ve výuce na prvním stupni základní školy. Jejím cílem je zjistit jaké výhody vidí žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v přítomnosti asistenta pedagoga ve vyučování, co podporuje pozitivní vztah mezi asistentem pedagoga a žákem, a také jaké jsou rozdíly mezi pohledy žáků intaktních a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická část práce definuje pojmy - inkluze, podpůrná opatření, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, a popisuje vývoj inkluzivního vzdělávání. Dále se zaměřuje na definici profese asistenta pedagoga, její legislativní ukotvení, náplň práce a kompetence. Dále je teoretická část zaměřena na práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a na spolupráci asistenta pedagoga s dalšími pedagogy, zákonnými zástupci a žáky. Praktická část představuje výsledky výzkumného šetření. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak především žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, ale i žáci intaktní vnímají přítomnost asistenta pedagoga ve třídě na prvním stupni inkluzivní základní školy a v čem konkrétně spatřují východy a nevýhody přítomnosti asistenta pedagoga ve vyučování. Výzkumné šetření bylo realizováno pomocí kvalitativní metody s využitím techniky...This bachelor's thesis focuses on the viewpoint of pupils with specific educational needs on the presence of a teacher's assistant in the process of teaching at the first level of primary school. Its goal is to find out what advantages pupils with specific educational needs see in the presence of a teaching assistant in the classroom, what supports a positive relationship between the teaching assistant and the pupil, and what are the differences between the views of intact pupils and pupils with specific educational needs. The theoretical part of the thesis defines the terms - inclusion, support measures for pupils with specific educational needs, and describes the history of inclusive education. It also focuses on the definition of the teaching assistant profession, its legislative anchoring, work content and competences. Furthermore, the theoretical part is focused on working with pupils with special needs and on the cooperation of the teaching assistant with other pedagogues, legal representatives, and pupils. The practical part presents the results of the research investigation. The aim of the research was to find out how especially pupils with special educational needs, but also intact pupils, perceive the presence of a teaching assistant in the classroom at the first grade of an inclusive...
Keywords:
inclusion; primary school; special needs; support; teacher's assistent; asistent pedagoga; inkluze; podpora; speciální vzdělávací potřeby; základní škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/185925