Název:
"Být vňě": Mylène Farmer a francouzská populární hudba v postsovětském Rusku
Překlad názvu:
"Being vnye": Mylène Farmer and French Pop Music in Post-Soviet Russia
Autoři:
Kaznacheeva, Anna ; Havelková, Tereza (vedoucí práce) ; Kratochvíl, Matěj (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The thesis examines how French popular music is experienced in post-Soviet Russia based on the Russian reception of the contemporary French singer Mylène Farmer. Farmer has remained popular in Russia ever since her songs and music videos entered the country following the collapse of the USSR. Producing complex and intellectually demanding audiovisual projects, the French artist attracts the audience aspiring to be perceived as today's Russian intellectual elite. The following analysis proves that while popular music is marginalised inside Russian cultural hierarchies, highbrow French songs tend to function as acknowledged sources of cultural capital. The thesis outlines the history of the Russian reception of French (popular) culture to show that Farmer's success in the country is closely connected with traditional Russian fascination with France. Drawing on the concept of the Imaginary West developed by the anthropologist Alexei Yurchak, the research follows how Russian attitude towards the West has shaped - and has been shaped by - the reception of French popular music. Key words: Mylène Farmer, popular music, videoclip, French pop, Russia, Imaginary WestPředložená diplomová práce se zabývá francouzskou populární hudbou v postsovětském Rusku na příkladu současné francouzské zpěvačky Mylène Farmer. Farmer se v Rusku těší poměrně velké popularitě již od devadesátých let, kdy se její písně a hudební videa začaly do země po rozpadu Sovětského svazu pronikat. Tato umělkyně vytváří komplexní a intelektuálně náročné audiovizuální projekty, jež oslovují především tu část publika, která se považuje za dnešní ruskou kulturní elitu. Následující analýza prokazuje, že, ačkoliv je populární hudba v rámci ruských kulturních hierarchií marginalizována, francouzský "vysoký" pop je v zemi často vnímán jako zdroj vzácného kulturního kapitálu. Práce přibližuje dějiny ruské recepce francouzské (populární) kultury a ukazuje tak, že úspěch Farmer je do značné míry spojen s tradiční ruskou fascinací Francií. Pomocí konceptu imaginárního Západu, jejž teoretizoval antropolog Alexei Yurchak, tato práce popisuje, jak vztah Ruska k Západu utváří - a je utvářen - recepcí francouzské populární hudby. Klíčová slova: Mylène Farmer, populární hudba, videoclip, francouzský pop, Rusko, imaginární Západ
Klíčová slova:
populární hudba|videoklip|Mylène Farmer|francouzský pop|pop kultura; popular music|videoclip|Mylène Farmer|French pop|pop culture