Název:
Tvorba a využití interaktivních digitálních výukových objektů
Překlad názvu:
Creation and using of interactive digital learning objects
Autoři:
Kusý, Jan ; Procházka, Josef (vedoucí práce) ; Leipert, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Na základě všeobecné definice výukového objektu je v úvodní části práce analyzován pojem interaktivní výukový objekt. Nutnou součástí je zasazení komplexního pojmu interakce a interaktivita do kontextu vzdělávacího procesu. Práce definuje adekvátní aspekty interaktivních výukových objektů kvantifikací výukových interakcí a funkcí, které plní ve výukovém procesu. Aspekty jsou rozděleny na interaktivní, technické a didaktické. Z hlediska požadovaných aspektů práce mapuje a hodnotí dostupné nástroje na tvorbu interaktivních výukových objektů. Nástroje jsou hodnoceny na základě požadavků na odborné kompetence vyučujících, možnost implementace interaktivních výukových funkcí, požadavky na vybavení školy a další odpovídající aspekty. Součástí hodnocení tvůrčího nástroje jsou parametry vytvořených interaktivních výukových objektů. Předmětem evaluace je uživatelské prostředí objektů a možnost jeho přizpůsobení požadovaným výukovým funkcím, podpora mediálních formátů, podpora aktuálních výukových metod a další. Důraz je kladen na multiplatformitu interaktivních výukových objektů. Praktická část se zaměřuje na tvorbu interaktivních výukových objektů pro využití v rámci výuky na vyšší odborné škole. Součástí je příprava metodiky práce s objekty ve výuce. Navržená metodika definuje optimální výukové formy,...In the first part, the diploma thesis analyses the concept of an interactive educational object which is based on the general definition of an educational object. The introduction of the complex concept of interaction and interactivity into the context of the educational process is an important part of the thesis. The work defines adequate aspects of interactive educational objects by using the quantification of educational interactions and functions, which they perform in the educational process. There are interactive, technical, and didactical aspects. In terms of the required aspects, the work examines and assesses tools available for the creation of interactive educational objects. According to the requirements, the tools are evaluated as the professional competence of teachers, the possibility of implementation of interactive educational functions, required school facilities and equipment, and other relevant aspects. There are parameters of created interactive educational objects which are part of the assessment of the creative tool. The subject of the evaluation is the user interface of the objects and the possibility of its adjustment based on the required educational functions, the support of media formats, the support of current educational methods, and others. The emphasis is on the...
Klíčová slova:
Digitální výukový objekt; Digital learning resources