Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Možnosti a meze aktivizace žáků ve výuce chemie na základní škole prostřednictvím didaktických her: Částicové složení látek
Original title:
Možnosti a meze aktivizace žáků ve výuce chemie na základní škole prostřednictvím didaktických her: Částicové složení látek
Translated title:
Possibilities and limits of student activation in chemistry education at lower secondary school using didactic games: Particle composition of substances
Authors:
Šelepa, Jan ; Bílek, Martin (advisor) ; Koperová, Dominika (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá možnostmi aktivizace žáků základních škol v tématu částicové složení látek, a to pomocí didaktických her. Teoretická část pojednává o vybraných významných osobnostech zabývajících se aktivizací v minulosti, definuje pojem aktivita a aktivizace a jejich význam v pedagogické praxi. Dále představuje výukové metody a jejich možnou klasifikaci, v níž především akcentuje na didaktické hry (jejich definování, dělení a význam). Následně navazuje rozbor kritických témat v učivu chemie na základní škole, v rámci kterého byla vytipována oblast učiva ("částicové složení látek"), pro niž jsou jednotlivé didaktické hry vytvářeny. Téma "částicového složení látek" je dále analyzováno napříč několika v současnosti nejpoužívanějšími učebnicemi. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na představení tzv. konstrukčního výzkumu, jež byl zvolen za výzkumnou metodu, která byla pro účely tvorby didaktických her využita. V rámci praktické části bylo vytvořeno šest prototypů didaktických her, které byly následně modifikovány na základě zpětné vazby od dvou odborníků z oblasti didaktiky chemie, od čtyř zkušených učitelů chemie a z využití žáky v pedagogické praxi. Připomínky z těchto tří instancí byly postupně zabudovány do prototypů a vznikly tak finální návrhy didaktických her k využití ve...The diploma thesis deals with the possibilities of activating elementary school students in the topic of particle composition of substances using didactic games. The theoretical part discusses selected significant experts who have dealt with activation in the past, defines the concepts of activity and activation, and their importance in pedagogical practice. It also presents teaching methods and their possible classification, with a particular emphasis on didactic games (their definition, categorization, and significance). Subsequently, an analysis of critical topics in chemistry education at the elementary school level follows, within which a specific area of content ("particle composition of substances") was identified and for which individual didactic games were created. The topic of "particle composition of substances" is further analysed across several currently most used textbooks. The last chapter of the theoretical part focuses on introducing the so-called constructional research, which was chosen as the research method utilised for the purposes of didactic games creation. In the practical part, six protypes of didactic games were developed, which were subsequently modified based on feedback from two experts in the field of chemistry didactics, four experienced chemistry teachers, and their...
Keywords:
design-based research; didactic games; Lower secondary chemistry education; particle composition of substances; didaktické hry; konstrukční výzkum; Výuka chemie na základní škole; částicové složení látek
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/185692