Original title:
Negativní kampaň Andreje Babiše v českých prezidentských volbách v roce 2023
Translated title:
Andrej Babiš's negative campaign in the Czech presidential elections in 2023
Authors:
Chudá, Ema Lujza ; Rosenfeldová, Jana (advisor) ; Konrádová, Marcela (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá negativní kampaní Andreje Babiše před druhým kolem prezidentských voleb v České republice v roce 2023. Konkrétně se snaží nalézt odpověď na to, jak byla negativní kampaň Andreje Babiše před druhým kolem voleb vnímána veřejností a zejména, zda byla jedním z důvodů neúspěchu tohoto kandidáta. Data získaná kvantitativním výzkumem, konkrétně dotazníkovým šetřením, ukázala, že negativní kampaň Andreje Babiše byla vnímána rozdílně v závislosti na volebním chování ve druhém kole voleb. Voliči Andreje Babiše vnímali jeho kampaň rozdílně než voliči Petra Pavla a respondenti, kteří se druhého kola nezúčastnili. Odpovědi voličů Petra Pavla a respondentů, kteří se druhého kola nezúčastnili, se naopak shodovaly. Výzkum také potvrdil, že negativní kampaň Andreje Babiše přispěla k jeho neúspěchu ve druhém kole voleb.The thesis deals with the negative campaign of Andrej Babiš before the second round of the presidential elections in the Czech Republic in 2023. Specifically, it tries to find an answer to how the negative campaign of Andrej Babiš before the second round of the elections was perceived by the public and, in particular, whether it was one of the reasons for the failure of this candidate. Data obtained through quantitative research, specifically a questionnaire survey, showed that Andrej Babiš's negative campaign was perceived differently depending on voting behaviour in the second round of the elections. Voters of Andrej Babiš perceived his campaign differently than voters of Petr Pavel and respondents who did not participate in the second round. On the contrary, the answers of Petr Pavel's voters and respondents who did not participate in the second round were the same. The research also confirmed that Andrej Babiš's negative campaigning contributed to his failure in the second round of the election.
Keywords:
Andrej Babiš; Czech Republic; election campaigns,presidential elections; Negative campaigns; political communication; political marketing; Andrej Babiš; Negativní kampaně; politická komunikace; politický marketing; volební kampaně,prezidentské volby; Česká republika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/185029