Název:
Mediální vzdělávání optikou odborné učitelské veřejnosti
Překlad názvu:
Media education through the lens of the professional teaching community
Autoři:
Píšová, Denisa ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce s názvem Mediální vzdělávání optikou odborné učitelské veřejnosti je vytyčit otázky a témata, která se objevují v diskurzu o mediálním vzdělávání v České republice, a to zejména pohledem pedagogů a odborníků zabývajících se touto problematikou. Na teoretických základech opírajících se především o rámcové vzdělávací programy a o průzkumy z posledních let a pomocí obsahové analýzy online diskuzí pod zpravodajskými články bude zjišťován stav mediálního vzdělávání/mediální výchovy v České republice. Tato zjištění budou následně ověřována a dotazována prostřednictvím hloubkových rozhovorů se stakeholdery z prostředí škol a školských institucí. V analytické části budou tedy využity dvě kvalitativní metody, čímž se zvýší reliabilita výsledků výzkumu. Vedlejším účelem výzkumu je možnost dalšího ověřování výsledných hypotéz či otázek například formou dotazníkového šetření. Díky hloubkovým interview je také možné získat širší vhled do problematiky současného mediálního vzdělávání, kterému se v posledních letech v České republice věnuje jen několik málo studií či průzkumů. To je důležité i z toho důvodu, že se chystají revize rámcových vzdělávacích programů, které by měly zlepšit kvalitu výuky na školách i tím, že budou klást důraz na rozvoj klíčových kompetencí, mezi nimiž má mediální...The aim of the thesis entitled Media Education through the lens of the professional teaching community is to identify the issues and topics that appear in the discourse on media education in the Czech Republic, especially from the perspective of teachers and experts dealing with this issue. Using theoretical foundations based primarily on the framework curricula and surveys from recent years and content analysis of online discussions under news articles, the state of media education in the Czech Republic will be investigated. These findings will be subsequently verified and questioned through in-depth interviews with stakeholders from the school and educational institutions environment. Thus, two qualitative methods will be used in the analytical part, which will increase the reliability of the research results. A secondary purpose of the research is the possibility of further testing the resulting hypotheses or questions, for example through a questionnaire survey. Thanks to in-depth interviews, it is also possible to gain a broader insight into the issues of contemporary media education, which has been the focus of few studies or surveys in the Czech Republic in recent years. This is also important because of the forthcoming revisions of the Framework Educational Programmes, which should improve...
Klíčová slova:
masová média; mediální gramotnost; mediální vzdělávání; mediální výchova; odborná učitelská veřejnost; průřezové téma; rámcový vzdělávací program; síťová média; všeobecné vzdělání; cross-cutting topic; curriculum framework; general education; mass media; media education; media literacy; network media; professional teaching community