Název:
Použitelnost didaktické hry pro výuku kartografie na základních školách
Překlad názvu:
The usability of the educational game for the cartography education in lower-secondary schools
Autoři:
Zýma, Marek ; Krajňáková, Lenka (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná práce se zabývá uživatelským testováním použitelnosti didaktické hry Mapa ideálního ostrova pro výuku kartografie, která byla vytvořena stejným autorem v roce 2020 s tím, že je v práci i stručně představen herní koncept včetně popisu jednotlivých komponentů a jejich funkcí. Pro lepší přehlednost je práce uvedena skrze rešerši odborné literatury zabývající se aktivizujícími výukovými metodami, a to především didaktickými hrami, a společně s tím je představena problematika použitelnosti, její význam a aplikace na testování produktů. Výzkumná část si poté klade za cíl podrobit didaktickou hru testování použitelnosti, čímž zkoumá pohled žáků a učitelů na její užívání, a zároveň tak odhalit a následně odstranit nejzásadnější nedostatky hry. Výzkum probíhal skrze dvě nejběžnější metody, které se užívají v obecném produktovém testování výrobků, jimiž je dotazníkové šetření a interview s uživateli. Výsledky výzkumu ukázaly, že je hra vítaným doplňkem výuky, který je svými pravidly pro žáky i učitele srozumitelný a vzbuzuje v nich příjemné pocity a přes svůj herní charakter si zachovává patrný didaktický cíl. V některých případech se ale ukázal problém především s řešením různých úkolů, které žáci vzhledem k jejich věku nebyli schopni správně dokončit. Jak ale bylo uvedeno, v práci je samostatná...The presented thesis focuses on the usability testing of the educational game Map of an imaginary island for teaching cartography, which was created by the same author in 2020. The work also briefly introduces the game concept, including a description of its individual components and their functions. To improve clarity, the thesis firstly reviews the literature related to educational methods, particularly didactic games, then the issue of usability, its significance, and application in product testing is presented. The research section of the thesis aims to subject the educational game to usability testing, examining the perspectives of both pupils and teachers on its use and identifying the most significant shortcomings, which are then addressed in a separate chapter. The research was conducted using the two most common methods used in general product testing, i.e., questionnaire surveys and interviews with users. The research results showed that the game is a welcome addition to teaching, with rules that are understandable for both pupils and teachers, evoking a pleasant feeling in them, and despite its gaming nature, maintaining a clear didactic purpose. However, in some cases, there were problems with correct solving of various tasks, mainly due to pupils' age. As mentioned earlier, the thesis...
Klíčová slova:
aktivizující metoda; didaktická hra; geografie; ideální ostrov; kartografie; Použitelnost; zeměpis; activation method; cartography; educational game; fictional island; geography; Usability