Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Využití konceptu funkční analýzy chování u předškolních dětí s narušenou komunikační schopností v mateřské škole speciální
Original title:
Využití konceptu funkční analýzy chování u předškolních dětí s narušenou komunikační schopností v mateřské škole speciální
Translated title:
Applying Functional Behavioral Assessment at Kindergarten for Children with Communication Disorder
Authors:
Hanušová, Michaela ; Felcmanová, Lenka (advisor) ; Tirpák, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je speciálněpedagogická a zabývá se možnostmi využití konceptu funkční analýzy chování u předškolních dětí s narušenou komunikační schopností ve vybrané mateřské škole speciální. V teoretické části je představena problematika narušené komunikační schopností a vývoj sociálně emočních dovedností dítěte. Teoretická část také popisuje náročné chování a koncept funkční analýzy chování. Praktická část se zabývá čtyřmi případovými studiemi předškolních dětí s projevy opakujícího se náročného chování. Cílem kvalitativního výzkumu diplomové práce je ověření využití konceptu funkční analýzy chování v souvislosti s řešením náročného chování dětí s narušenou komunikační schopností ve vybrané mateřské škole speciální. Hlavní výzkumnou otázkou diplomové práce je zjistit, jaké jsou možnosti využívání principů funkční analýzy chování ve zvolené mateřské škole speciální. Výzkum zjišťuje, jaké projevy chování dětí považují pedagogičtí pracovníci zvolené mateřské školy speciální za náročné chování. Výzkum dále zjišťuje, zda pedagogickým pracovníkům pomáhá funkční analýza chování ke snižování projevů náročného chování u dětí a jak sami aplikují principy funkční analýzy chování. Použitými metodami a výzkumnými nástroji jsou polostrukturované rozhovory, zúčastněné pozorování, otevřené kódování, záznamové...The diploma thesis is specially pedagogical and deals with the possibilities of applying functional behavioral assessment at kindergarten for children with communication disorder. The theoretical part describes the given issue of communication disorder and the development of the child's social-emotional skills. The theoretical part also describes the problem behavior and the concept of functional behavior assessment. The practical part deals with four case studies of preschool children with repetitive problem behavior. The purpose of the qualitative research is to verify the applying functional behavior assessment at kindergarten for children with communication disorder. The main research question of the diploma thesis is to find the possibilities of using the principles of functional behavioral assessment in the chosen kindergarten for children with communication disorder. The research investigates which the behavior of children considered by the pedagogical staff of the selected kindergarten to be problem behavior. The research further investigates whether functional behavior assessment helps to educators reduce the children's problem behavior and how they themselves apply the principles of functional behavior assessment. The methods and the research tools are semi-structured interviews,...
Keywords:
communication disorder; Functional behavioral assessment; intervention; kindergarten for children with communication disorder; problem behavior; social-emotional skills; Funkční analýza chování; intervence; mateřská škola speciální; narušená komunikační schopnost; náročné chování; sociálně emoční dovednost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/184802