Original title:
Mariánské zobrazení typu Beata v širokém náhledu místním, časovém i obsahovém.
Translated title:
Marian image of Beata type in a wide local, time and content view.
Authors:
Kolářová, Pavlína ; Klípa, Jan (advisor) ; Royt, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Klíčová slova Beata, Madony svatovítského typu, Mariánské obrazy, Madony 15. století, České středověké madony, Středoevropské malířství 14. století, Středoevropské malířství 15. století, Svatovítská madona, Kopírování obrazů Abstrakt Ačkoli je zachovaný fond středověkého malířství pouhým zlomkem jeho původního bohatství, přesto v něm můžeme vysledovat určité ikonografické typy, evidentně vlivnější než jiné. V takových případech se naskýtá otázka, jaké důvody vedly k výraznému upřednostnění jednotlivých typů a s jakou intencí byla konkrétní díla multiplikovaná, jakou roli mohly hrát náboženské, ikonografické, historické či umělecké aspekty v díle obsažené. Jedním z nejvýraznějších příkladů ve středověké bohemikální malbě je ikonografický typ madony zvaný Beata, jež spolu s obdobně rozšířeným současným typem Reginy tvoří páteř mariánských obrazů celého 15. a počátku 16. století. Tato práce si klade za cíl nahlédnout typ Beaty z širokého hlediska jak časového, tak i tematického a pokusit se objasnit některé okolnosti replikování obrazů. Základním nástrojem bude komparační analýza děl na základě typologických, ikonografických, a formálních aspektů, v kombinaci s reflexí archivních pramenů k jednotlivým dílům, od středověkých zmínek k nejstarším fotografiím a současné literatuře. Zkoumaná problematika bude...Keywords Beata, Madonnas of svatovítský type, Marian images, Madonnas of 15th century, Czech medieval madonnas, Cetral European painting of 14th century, Cetral European painting of 15th century, Svatovítská madona, Replication of images Abstract Even though the preserved collection of a medieval painting is just a fragment of its former amount, we can still observe specific iconographical types, obviously more influential than others. Therefore the question arises, what are the reasons leading to a significant preference of particular types against others and what intention these images were multiplied with? Which role could the religious, iconographical, historical or artistic aspects contained in particular artwork play? One of the most significant example of this multiplication in bohemian medieval painting is iconografical type called Beata, witch - together with its contemporary and similarly extended type Regina -, represent the core of marian images of the whole 15th and the beginning of the 16th century. This thesis aims to present the Beata type in a broad view in both time and thematic sense and attempts to elucidate some conditions of the pictorial multiplication. The key instrument would be comparative analysis of a typological, iconographical and formal aspects, combined with a reflection of...
Keywords:
Beata|Madonnas of svatovítský type|Marian images|Madonnas of 15th century|Czech medieval madonnas|Cetral European painting of 14th century|Cetral European painting of 15th century|Svatovítská madona|Replication of images; Beata|Madony svatovítského typu|Mariánské obrazy|Madony 15. století|České středověké madony|Středoevropské malířství 14. století|Středoevropské malířství 15. století|Svatovítská madona|Kopírování obrazů
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/185619