Název:
Osvojování epistemické modality u českých dětí
Překlad názvu:
L1-acquisition of epistemic modality in Czech
Autoři:
Schejbalová, Edita ; Šimík, Radek (vedoucí práce) ; Smolík, Filip (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The thesis aims to investigate the interpretation and acquisition of the Czech modal verb muset in children, focusing on the developmental stages experienced. Muset is unique, conveying multiple (abstract) modal meanings, making its acquisition challenging for children. This thesis examines the deontic (obligation) and epistemic (level of certainty) meanings of muset using the picture-preference task developed by Cournane (2020; 2022). The research explores whether Czech children undergo similar acquisition phases to those observed in previous research on similar verbs in English and Bosnian/Croatian/Serbian (BCS), with a preference for deontic interpretations around age 3 and an overcommitment to epistemic meanings around age 5. Additionally, the study analyzes the morphosyntactic conditions that facilitate epistemic interpretations in adults: tense of muset and aspect of its infinitive complement. Interviews were conducted during the task to gain deeper insights into participants' reasoning. The results reveal similar acquisition patterns in Czech, English, and BCS children, with a deontic preference at age 3 and overcommitment to epistemic interpretations at age 5. Adults' interpretations are influenced by past tense, while aspectual impact is minimal in Czech. The findings suggest potential...Práce zkoumá interpretaci a osvojování českého modálního slovesa muset u dětí, a to s důrazem na vývojové fáze, kterými při jeho osvojování procházejí. Sloveso muset může vyjadřovat více (abstraktních) modálních významů, což je pro děti náročné. Tato práce se konkrétně zaměřuje na dva významy slovesa muset: deontický význam (povinnost) a epistemický význam (stupeň jistoty). S využitím metody tzv. picture-preference task vyvinuté Cournane (2020; 2022) se práce snaží zjistit, zda české děti při osvojování slovesa muset procházejí podobnými fázemi, kterými procházejí děti osvojující si podobná slovesa v angličtině a bosenštině/chorvatštině/srbštině: V první fázi kolem 3 let věku děti preferují deontické intepretace, v další fázi, která přichází kolem 5 let, naopak nadinterpretovávají epistemické významy. Kromě toho se práce snaží pomocí stejné metody nalézt morfosyntaktické podmínky, které podporují epistemické čtení slovesa muset. Konkrétně se zaměřuje na čas slovesa muset a vid jeho infinitivního doplňku. Během experimentu byly s účastníky vedeny rozhovory takovým způsobem, aby odkryly motivace jejich rozhodování. Výsledky potvrdily, že české děti procházejí podobnými fázemi jako děti z předchozích studií: preferují deontické čtení ve věku 3 let a nadinterpretovávájí epistemické významy ve věku 5...
Klíčová slova:
modalita|deontická modalita|epistemická modalita|osvojování modálních sloves|osvojování slovesa muset; modality|deontic modality|epistemic modality|acquisition of flavor-variable modals|acquisition of Czech muset 'must'