Název:
Jazykoví influenceři na českých sociálních sítích
Překlad názvu:
Language Influencers on Czech Social Media
Autoři:
Láznička, Helena ; Švelch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Švelch, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná práce se věnuje účtům na sociálních sítích, které lze označit jako jazykové influencery. Jedná se o profily, které se věnují buď jazykovým zajímavostem (např. původ slov a vývoj významu), nebo upozorňují na jevy, v nichž se často chybuje. Práce přináší první kvantitativní a kvalitativní charakteristiku tří takových profilů věnujících se češtině, a to Červená propiska (Instagram), Češtinářské špeky (Facebook) a Jazykovědma (Twitter). Předmětem analýzy byly příspěvky těchto profilů za rok 2021. Celkem bylo analyzováno 37 příspěvků z Instagramu, 91 z Facebooku a 224 z Twitteru. V kvantitativní analýze byly příspěvky rozděleny do tematických kategorií dle jazykových oblastí, kterých se týkaly, a následně analyzovány. Ukázalo se, že všechny sledované profily se věnují zejména čtyřem jazykovým oblastem, a to etymologii, pravopisu, lexikologii a tvarosloví. V kvalitativní části byly analyzovány komentáře, pozornost byla zaměřena zejména na typy reakcí. Na základě analýzy více než 2 100 komentářů pod devíti nejkomentovanějšími příspěvky publikovanými v roce 2021 byly stanoveny čtyři hlavní kategorie komentářů a to: Emoce vyvolané příspěvkem, Historka, Vývoj jazyka a Preskriptivismus a jazykové autority. Následně byla provedena analýza a popis vybraných vláken interakcí mezi sledujícími, v nichž...The present work is concerned with social network accounts that can be termed language influencers. These profiles post interesting language facts (e.g. the origin of words and semantic change) or address language phenomena that are often used incorrectly. The work presents the first quantitative and qualitative characterization of three such profiles that are concerned with the Czech language, viz. Červená propiska (Instagram), Češtinářské špeky (Facebook), and Jazykovědma (Twitter). The subject of the analysis were posts published by these profiles in the year 2021. The data consists of 37 Instagram, 91 Facebook, and 224 Twitter posts. The posts were categorized based on the language phenomena that they address and analyzed. The analysis showed that all the profiles in question concern predominantly the following four language areas: etymology, orthography, lexicology, and morphology. The qualitative analysis addressed comments under the posts, with particular focus on the types of the reactions. Four main categories of comments were established based on more than 2100 comments published under nine most commented posts from 2021: Emotions aroused by the post, Personal story, Language development, and Prescriptivism and language authorities. Furthermore, a descriptive analysis of interactions...