Název:
Generace X a její mediální gramotnost
Překlad názvu:
Genaration X and its media literacy
Autoři:
Elznicová, Veronika ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá úrovní mediální gramotnosti generace X. Mediální gramotnost jejích příslušníků sleduje prostřednictvím příbuzných témat, jako jsou mediální návyky generace X, důvěra v média nebo možnosti mediálního vzdělávání. Teoretická část uvádí do tématu mediální gramotnosti a historický vývoj mediálního vzdělávání, vysvětluje jejich význam pro jedince i společnost, představuje současnou nabídku mediálního vzdělávání v rámci celoživotního učení a nejnovější uskutečněné výzkumy v této oblasti. Praktická část je věnována kvalitativní analýze deseti hloubkových rozhovorů. Zkušenosti a postoje zástupců generace X jsou v ní sledovány ze dvou pohledů, první přístup se zaměřuje na každého respondenta zvlášť tak, aby zprostředkoval respondentovy odpovědi jako jedinečnou kombinaci jedinečných zkušeností, návyků a názorů. Další část analýzy poskytuje srovnání odpovědí respondentů a formuluje dílčí témata vhodná pro další výzkum v oblasti mediální gramotnosti a mediálního vzdělávání generace X. Těmi hlavními jsou např. role názorových vůdců v rozhodování, informační přetížení nebo sebereflexe v oblasti mediální výchovy.This bachelor thesis explores the level of media literacy of Generation X. It examines the media literacy of its members through related topics such as Generation X's media habits, trust in the media or media education opportunities. The theoretical part introduces the topic of media literacy and the historical development of media education, explains their importance for individuals and society, presents current media education offerings in the context of lifelong learning and the latest research conducted in this area. The practical part is devoted to the qualitative analysis of ten in- depth interviews. It examines the experiences and attitudes of Generation X representatives from two perspectives, the initial approach focusing on each respondent separately to convey the respondent's answers as a unique combination of individual experiences, habits and opinions. The subsequent part of the analysis provides a comparison of the respondents' answers and formulates sub-themes suitable for further research on media literacy and media education for Generation X. These include the role of opinion leaders in decision-making, information overload, and self- reflection in media education.
Klíčová slova:
generace X; mediální gramotnost; mediální vzdělávání; mediální výchova; návyky; sebereflexe; vzdělávání dospělých; adult education; Generation X; habits; media education; media literacy; self reflection