Název:
Klimatická krize v českých online médiích
Překlad názvu:
Climate crisis in Czech online media
Autoři:
Málek, Albert ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Podzimek, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Klimatická krize je jedním z největších nebezpečí, kterým současná společnost čelí. Zásadní roli proto hraje i to, jak média toto téma komunikují. Mediální reprezentaci klimatické krize se ve svůj prospěch ale snaží ovlivnit mnoho různých aktérů. Cílem této práce bylo metodou kvalitativní obsahové analýzy identifikovat hlavní aktéry, kterým média přikládají za řešení klimatické krize odpovědnost, a následně analyzovat motivy, jež média k vytváření daných konstrukcí vedou. Mediální zobrazování klimatické krize bylo proto nahlíženo optikou politické ekonomie komunikace, která umožňuje zkoumat aspekty ovlivňování výsledné podoby mediálních produktů s ohledem na mocenský a ekonomický kontext, v jakém média fungují. Konkrétně se práce zabývala články, jež se týkaly klimatické krize a byly uveřejněny v českých online médiích iROZHLAS, Aktuálně.cz, Forbes a Alarm. Jednalo se o články publikované v období ohraničeném světovou stávkou za klima (15. března 2019) a udělením rozsudku v klimatické žalobě proti České republice (15. června 2022). Závěry této práce ukazují, že většina zkoumaných médií vytvářela konstrukce, jež směřovaly odpovědnost za řešení klimatické krize od mocensky významných aktérů na jednotlivce. U soukromých médií pak byl pozorován silný vliv reklamy nebo nekritická prezentace byznysových...The climate crisis is one of the greatest risks society is facing nowadays. How the media present the issue is therefore crucial. However, many different actors are trying to influence the media communication of the climate crisis in their favour. The aim of this thesis was to use a qualitative content analysis method to identify the main actors to whom the media attribute responsibility for addressing the climate crisis, and then to analyse the motives that lead the media to create these constructions. Therefore, media portrayals of the climate crisis were viewed through the lens of the political economy of communication, which allows for the examination of aspects of how media products influence the final form of the media products, taking into account the power and economic context in which the media operate. Specifically, the thesis looked at articles related to the climate crisis published in the Czech online media iROZHLAS, Aktuálně.cz, Forbes and Alarm. These were articles published in the period bounded by the global climate strike (15th March 2019) and the awarding of a verdict in the climate lawsuit against the Czech Republic (15th June 2022). The findings of this thesis show that most of the media outlets examined produced constructions that shifted responsibility for addressing the...