Název:
Tvorba materiálů pro výuku chemie pomocí virtuální reality
Překlad názvu:
Creation of material for chemistry teaching in virtual reality
Autoři:
Málek, Albert ; Míka, Luděk (vedoucí práce) ; Šmejkal, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Moderní vzdělávání se dynamicky rozvíjí spolu s novými technologiemi. Jedním z hlavních aspektů tohoto rozvoje bylo masivní rozšíření konzumace internetového video obsahu, zejména na sociálních sítích. Dalším a podobně zásadním vlivem může být v blízké budoucnosti virtuální realita (VR). Oba zmíněné aspekty tato diplomová práce kombinuje a za jeden ze svých cílů si klade vytvoření vzdělávacího VR videa dostupného na sociální síti YouTube. Teoretická část práce nejprve popisuje aspekty využití VR a videa nejen ve výuce chemie. Rovněž shrnuje dosavadní poznání o tom, jak by kvalitní vzdělávací VR video mělo vypadat. Tyto poznatky pak sloužily jako podklad pro rešerši dostupných vzdělávacích VR videí i pro jeho samotnou tvorbu. Video vzniklé v rámci této práce během necelých šesti minut přibližuje divákovi fungování globálního uhlíkového cyklu a jeho souvislost s klimatickými změnami. Pro vytvoření videa byla zásadní práce ve 3D modelovacím programu Blender, který umožnil zapojení sofistikovanějších vizuálních prvků. Video bylo testováno 15 respondenty ve věku studentů středních škol a žáků druhého stupně základních škol, kteří po jeho shlédnutí vyplnili znalostní test, ověřující transfer a pochopení informací, a dotazník, v němž popisovali své dojmy z videa, pochopení látky i nápady na jeho...Modern education is developing dynamically along with new technologies. One of the main aspects of this development has been the massive expansion of the consumption of online video content, especially on social networks. Another and similarly major influence may be virtual reality (VR) in the near future. This thesis combines both of these aspects and sets as one of its goals the creation of an educational VR video available on the social network YouTube. The theoretical part of the thesis first describes aspects of the use of VR and video not only in chemistry education. It also summarizes the existing knowledge about what a good educational VR video should look like. This knowledge then served as a basis for the search of available educational VR videos and for its actual production. In less than six minutes, the video produced as part of this work introduces the viewer to the workings of the global carbon cycle and its connection to climate change. Working in the 3D modelling program Blender was essential to the creation of the video, which allowed for the inclusion of more sophisticated visual elements. The video was tested with 15 respondents, aged secondary and primary school students, who, after watching it, completed a knowledge test to check the transfer and understanding of the...