Original title:
Didaktika výchovy ke zdraví v praktické škole jednoleté
Translated title:
Education towards Health at Practical one-year School
Authors:
Vávrová, Rút ; Kovaříková, Miroslava (advisor) ; Marádová, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá tématem didaktiky Výchovy ke zdraví v praktické škole jednoleté. Práce je rozdělena do tří částí. V teoretické části popisuje pojem didaktika, předmět Výchova ke zdraví, mentální postižení a jeho specifika při výuce, praktickou školu jednoletou v systému vzdělávání a didaktické prostředky, jež učitel ve vyučování užívá, se zvláštním zaměřením na výuku Výchovy ke zdraví a žáků s mentálním postižením. V další, výzkumné, části práce představuje výsledky výzkumné sondy, která měla za cíl pomocí dotazníku zjistit názor učitelů Výchovy ke zdraví v praktické škole jednoleté na dostupnost pomůcek, druh používaných pomůcek a způsob získávání materiálů pro specifickou výuku tohoto předmětu. Zjištěné výsledky jsou prezentovány v grafech a potvrzují předpoklady, že didaktických materiálů pro výuku výchovy ke zdraví v praktické škole jednoleté nemají dotazovaní dostatek. Poslední část diplomové práce je praktická. Cílem celé práce byla autorčina výroba didaktických materiálů pro výuku předmětu Výchova ke zdraví v praktické škole jednoleté. V této části práce je tedy představen soubor 21 didaktických materiálů. Veškeré materiály byly při výuce Výchovy ke zdraví odzkoušené v praxi pro danou cílovou skupinu, v případě nutnosti upravené tak, aby vyhovovaly nárokům a požadavkům na...This diploma thesis focuses on Education towards health at Practical one-year school. The thesis is divided into three parts. First, the theoretical part describes didactic methods used during education, the subject of Education towards Health, intellectual disability and the way it affects pupils at school, Practical one-year school and its place in the Czech education system and lastly it presents tools that teachers use for effective teaching especially for the subject of Education towards Health and with intellectually disabled pupils. The availability of different materials for teaching this subject at Practical one-year school is presented in the second part of this work, that in the form of charts sums up the results of a questionnaire. It confirms the original assumption, that there is a lack of materials among the responders. The last part of the thesis is practical. The aim of this work was to create various tools that can be used for teaching some aspects of Education towards Health at Practical one-year school. The author created and tested 21 different tools, worksheets and games which can be used for teaching said subject to pupils with intellectual disability. Complete set of these educational materials is presented in the annexe of this work.
Keywords:
Didactics of Education towards Health; Education towards Health; Educational Outcomes of Framework Educational Programme; Framework Educational Programme; intellectual disability; Practical one-year School; pupil with intellectual disability; Teaching Aids and Games; didaktické prostředky; didaktika výchovy ke zdraví; mentální postižení; praktická škola jednoletá; rámcový vzdělávací program; výchova ke zdraví; výstupy rámcového vzdělávacího programu; žák s mentálním postižením
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/184486