Original title:
Profesní rozvoj učitelů na vybrané střední škole
Translated title:
Professional development of teachers at a selected high school
Authors:
Zahálková, Laura ; Tureckiová, Michaela (advisor) ; Pavlov, Ivan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá profesním rozvojem učitelů na vybrané střední škole v Ústeckém kraji. Cílem diplomové práce je zjistit, jaký je průběh profesního rozvoje učitelů na vybrané střední škole a přístup k němu, identifikovat případné bariéry jejich profesního rozvoje a na základě zjištění případně navrhnout opatření ke zlepšení. Přístupem se rozumí jejich vztah k profesnímu rozvoji. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s problematikou. V empirické části autorka využívá kvalitativní přístup s designem případové studie a analyzuje výsledky polostrukturovaných rozhovorů s otevřenými otázkami. Výzkumný vzorek činí 8 učitelů vybrané střední škole a ředitelku školy. Závěrem autorka shrnuje získané poznatky, komparuje svá zjištění s jinými výzkumy a uvádí přínosy i limity práce. V návaznosti na výzkumná zjištění předkládá doporučení pro praxi, která reagují na mnohé bariéry, které respondenti vytyčili. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že se učitelé v různé míře profesně rozvíjí a rozvoj považují za přirozenou součást své práce. Jako bariéru identifikují například nedostatek času nebo nedostatečnou motivaci ze strany vedení. Vedení pak jako bariéru vnímá finanční zátěž a nevhodnou časovou organizaci vzdělávacích akcích. Znepokojivé výsledky souvisí se skutečností, že...The thesis deals with the proffessional development at a selected high school and attitude towards it, to identify possible barriers to their proffessional development and on the basis of the findings to propose measures for improvement. Attitude means their relationship to professional development. The theoretical part defines the basic concepts related to the issue. In the empirical part, the author uses a qualitative approach with a case study design and analyses the results of semi-structured interviews with open-ended questions. The research sample consists of 8 teachers of the selected secondary school and the headmistress of the school. Finally, the author summarizes the findings, compares her findings with other research, and lists the benefits and limitations of the work. Based on the results of the research, she submits recommendations for practice that reacts many of the barriers identified by respondents. The results of the research show that teachers develop professionally to varying degrees and consider development to be a natural part of their work. They identify barriers such as lack of time or lack of motivation from management. Management then perceives the financial burden and inappropriate timing of training events as a barrier. The worrying results are related to the fact that...
Keywords:
attitude; barriers; further education of pedagogical staff; professional development; teachers; bariéry; další vzdělávání pedagogických pracovníků; profesní rozvoj; přístup; učitelé
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/184492