Original title:
Videodeník
Translated title:
Videodiary
Authors:
Špitálská, Anna ; Pfeiffer, Jan (advisor) ; Kuříková, Michaela (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje problematice videodeníku a jeho začleněním do hodin výtvarné výchovy. V teoretické části jsou definovány základní pojmy související s videodeníkem, jako je video, deník, videoart, videoinstalace, umělecký/autorský dokument, a vlog. Dále je prováděna sonda do tématu historie vizuálních médií, která má za cíl vytvořit osobní kategorii základních principů dokumentace v pohyblivém obraze. Závěr teoretické části je věnován komparaci vybraných autorů zabývajících se užitím videa v umělecké tvorbě. Práce těchto umělců jsou také zahrnuty jako inspirační materiál pro jednotlivé projekty navržené v didaktické části. V praktické části je realizován autorský projekt videodeníku prezentující videoarchiv, který zkoumá každodenní vjemy a obsesi pozorování. Současně je zde popsán proces postprodukce, vztahující se k projektu a proces analýzy jednotlivých záznamů. Předložený projekt je dále využit jako inspirační zdroj pro projekty v didaktické části práce. Didaktická část práce představuje možnosti využití videodeníku ve výuce. Odkazuje se na výstupy v Rámcovém vzdělávacím programu a didaktické využití dosažitelných technologií dokumentace. Ve třech didaktických návrzích má za cíl aktivovat žáky do pozice pozorovatelů dokumentaristů a nastínit jim možnosti práce s videoarchivem a...(English) This bachelor thesis deals with the issue of videodiary and its integration into art classes. The theoretical part of the thesis defines the basic concepts related to video diary, such as video, diary, videoart, video installation, artistic/authorial documentary, and vlog. Furthermore, a probe into the history of visual media is conducted to create a sum of basic principles of videodocumentation. The theoretical part concludes with a comparison of selected authors dealing with the use of video in artistic production. The works of these artists are also included as inspirational material for the individual projects proposed in the didactic part. In the practical part, an author's project of a video diary presenting a video archive that explores everyday perceptions and obsessions of observation is realized. At the same time, the post-production process related to the project and the process of analysis of the individual recordings are described. The presented project is also used as an inspirational source for the projects in the didactic part of the thesis. The didactic part of the thesis presents the possibilities of using video diary in teaching. Reference is made to the outcomes in RVP and the didactic use of achievable documentation technologies. In three didactic proposals it aims to...
Keywords:
change; diary; document; installation; process; self-reflection; time; videoart; Videodiary; deník; dokument; instalace; proces; proměna; sebereflexe; videoart; videodeník; čas
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/184285