Název:
Analýza profesní dráhy a průzkum názorů učitelů základních škol na zavedení kariérního řádu
Překlad názvu:
Analysis of the career path and survey of the opinions of primary school teachers on the introduction of career regulation
Autoři:
Schutová, Žaneta ; Kříž, Jaroslav (vedoucí práce) ; Veteška, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá analýzou profesní dráhy a průzkumem názorů učitelů základních škol na zavedení kariérního řádu. V teoretické části vymezuje pedagogickou praxi, další vzdělávání a profesní rozvoj pedagogických pracovníků a kariérní růst učitele. Hlavním cílem empirické části bylo popsat názor pedagogických pracovníků na zavedení navrhovaného kariérního řádu a identifikovat současné společenské vlivy, které ovlivňují pedagogické pracovníky při implementaci kariérního řádu do praxe. Vedlejšími cíli bylo popsat, jak probíhá profesní dráha učitele na základní škole a identifikovat rozdíly profesní kariéry učitelů v kontextu jejich zkušeností a věku. Výzkumné šetření bylo založeno na kvalitativním přístupu a ke sběru dat byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru. Hlavní cíl práce byl naplněn na základě výzkumného designu Zakotvené teorie a vedlejších cílů bylo dosaženo prostřednictvím otevřeného kódování. Z výsledků Zakotvené teorie vyšlo najevo, že pedagogičtí pracovníci mají k implementaci kariérního řádu do praxe negativní postoj, který je zapříčiněný jejich obavami z náročnosti skládání atestací, sestavování portfolií a vykazování dalších dokumentů, nedostatky byly také shledávány v procesu vyhodnocování vyjmenovaných procedur. Na základě toho byl sestaven návrh změny kariérního...The diploma thesis deals with the analysis of the career path and the survey of the opinions of primary school teachers on the introduction of career regulations. In the theoretical part, it defines pedagogical practice, further education, and professional development of pedagogical workers and the career growth of teachers. The main objective of the empirical part was to describe the opinion of pedagogical workers on the introduction of the proposed career order and to identify the current social influences that influence pedagogical workers when implementing the career order in practice. The secondary objectives were to describe how the professional career of a primary school teacher proceeds and to identify differences in the professional career of teachers in the context of their experience and age. The research investigation was based on a qualitative approach and a semi-structured interview method was used to collect data. The main objective of the work was fulfilled based on the Grounded Theory research design, and secondary objectives were achieved through open coding. From the results of the grounded theory, it became clear that the teaching staff has a negative attitude toward the implementation of career regulation in practice, which is caused by the compilation of attestations, the...
Klíčová slova:
další profesní vzdělávání; kompetence; kvalifikace; profesní dráha učitele; učitelé základních škol; career of a teacher; competencies; further professional education; primary school teachers; qualifications