Original title:
Učitelé sexuální výchovy a míra jejich komfortu při výuce jednotlivých témat
Translated title:
Teachers of sexual education and their level of comfort when teaching individual topics
Authors:
Kubice, Martin ; Thorovská, Alena (advisor) ; Zvírotský, Michal (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Učitelé sexuální výchovy a míra jejich komfortu při výuce jednotlivých témat AUTOR: Martin Kubice KATEDRA: Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Alena Thorovská ABSTRAKT: Tato bakalářská práce pojednává o míře komfortu, kterou učitelé sexuální výchovy cítí při výkladu různých témat. V teoretické části práce je vymezena sexuální výchova a její přístupy v rámci České republiky. Přístup v ČR je dále sledován v porovnání s přístupem k sexuální výchově v USA a Švédsku. Dále je v práci rozpracováno téma tabu a intimity. Tyto termíny jsou nezbytné pro vnímání rizik a úspěchů sexuální výchovy v aktuální společnosti. V poslední fázi teoretické části práce je sexuální výchova rozdělena na dvanáct témat. U každého tématu je uveden očekáváný obsah ve výuce a zařazení do výuky podle RVP. V praktické části práce je pomocí dotazníkového šetření zjišťována míra komfortu učitelů právě s těmito dvanácti tématy sexuální výchovy. Mimo to jsou také zjišťovány různé další proměnné, které mohou mít vliv na komfort učitele. Jedná se jmenovitě o lokalitu školy, pohlaví a materiály, které učitel k výuce využívá. Hlavním cílem práce bylo zjistit, která témata učitelům přijdou komfortní a která ne. Mezi nejvíce komfortní témata patří rodičovství a péče o dítě. Nejméně komfortní...TOPIC: Teachers of Sexual Education and Their Level of Comfort when Teaching Individual Topics AUTHOR: Martin Kubice DEPARTMENT: Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy THESIS MENTOR: PhDr. Alena Thorovská ABSTRACT: This bachelor's thesis deals with the level of comfort experienced by sexual education teachers when discussing various topics. The theoretical part of the thesis defines sexual education and its approaches within the Czech Republic. The approach in the Czech Republic is further examined in comparison to the approach to sex education in the United States and Sweden. The thesis also explores the topics of taboo and intimacy, which are essential for understanding the risks and successes of sex education in today's society. In the final stage of the theoretical part, sex education is divided into twelve topics. Each topic includes the expected content in teaching and its integration into the curriculum. The practical part of the thesis involves a questionnaire survey to determine the level of comfort among teachers specifically regarding these twelve topics in sex education. Additionally, various other variables that may influence teacher comfort are examined, including the school's location, gender, and materials used in teaching. The main objective of the thesis was to...
Keywords:
class climate; comfort; controversy; Sexual education; taboo; komfort; kontroverze; Sexuální výchova; tabu; třídní klima
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/184252