Original title:
Výuka fyziky s přihlédnutím k osobnostním typům žáků
Translated title:
Physics education with regard to theory of psychological types
Authors:
Kšírová, Eva ; Kekule, Martina (advisor) ; Chvál, Martin (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V rámci této práce jsem se zabývala rozdělením žáků podle toho, zda přijímají informace snáze prostřednictvím intuice nebo smyslů. Teoretickým východiskem je rozdělení podle "Teorie typů" Šárky Mikové. Pro učitele je toto rozdělení klíčové, jelikož tak mohou zvýšit efektivitu výuky a individuální přístup k žákovi. Cílem bylo jednak vytipovat konkrétní prostředky ve výuce fyziky, které by mohly odpovídat jednotlivým typům žáků a dále některé z těchto prostředků použít k návrhu diagnostického dotazníku. Na základě rozhovoru se žáky pak bylo zrealizováno kvalitativní posouzení validity položek tohoto dotazníku. Konkrétně jsem vytipovala úlohy, otázky, metody a formy výuky, které rezonují s daným typem. Dále jsem na základě kvalitativní analýzy rozhovoru s žákem určila, jaký příjem informací by mohl preferovat. Tuto informaci jsem porovnala s názorem vyučujícího. Součástí práce je také posouzení validity otázek zvolených pro rozhovor a jejich navrhovaná modifikace pro budoucí využití.For this work, I looked at the distribution of students according to whether they receive information more easily through intuition or through their senses. The theoretical basis for the thesis is the classification according to Šarka Miková's "Theory of Types". This classification is crucial for teachers as it can increase the effectiveness of their teaching and the individual approach to the student. The aim was to identify specific resources in physics teaching that could correspond to different types of students and to use some of these resources to design a diagnostic questionnaire. Based on the interview with the pupils, a qualitative assessment of the validity of the items of this questionnaire was then carried out. Specifically, I identified tasks, questions, methods and forms of teaching that resonate with the particular types. Next, based on a qualitative analysis of the interview with the student, I determined what kind of information intake he might prefer I compared this information with the teacher's opinion. The thesis also includes an assessment of the validity of the questions chosen for the interviews and suggested modifications for future use.
Keywords:
theory of psychological types|physics education|learning styles|taking in information; teorie typů|výuka fyziky|přijímání informací|styly učení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/182727