Original title:
Využívání sociálních sítí jako nových informačních platforem během války na Ukrajině
Translated title:
The use of social media as new information platforms during the war in Ukraine
Authors:
Smržová, Aneta ; Jirků, Jan (advisor) ; Charvát, Jakub (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem "Využívání sociálních sítí jako nových informačních platforem během války na Ukrajině" se věnuje primárně sociální síti Twitter a jejímu obsahu. V práci je definován nejen novinář, ale i běžný uživatel a influencer. Autorka se dále věnuje novým žurnalistickým zdrojům, deprofesionalizaci žurnalistiky a problematice sociálních sítí. Práce si klade za cíl zanalyzovat chování a důvody referování o válce na Ukrajině jak ze strany novinářů, tak uživatelů, kteří se novinařinou v běžném životě neživí. Obsahem práce je rovněž analýza twitterových příspěvků všech deseti respondentů z prvních dvou týdnů války. V závěru práce jsou shrnuty nejdůležitější poznatky.The Diploma thesis titled "The use of social media as new information platforms during the war in Ukraine" is primarily devoted to the Twitter social network and its content. In the diploma work is defines not only a journalist, but also an ordinary user and influencer. The author also focuses on new journalistic sources, the deprofessionalization of journalism and the issue of social media. The thesis aims to analyze the behavior and reasons for reporting on the war in Ukraine by both sides - journalists and ordinary users who do not make a living from journalism. The content of the work is also dedicated to an analysis of the Twitter posts of all ten respondents from the first two weeks of the war. The conclusion summarizes the most important findings.
Keywords:
citizen journalism; deprofessionalization; Disinformation; influencer; journalist; new media; social media; deprofesionalizace; Dezinformace; influencer; novinář; nová média; občanská žurnalistika; sociální sítě
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/182566