Název:
Sociální cirkus jako specifická forma vzdělávání
Překlad názvu:
Social Circus as a Specific Form of Education
Autoři:
Tomíčková, Eva ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Vojtko, Tibor (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Sociální cirkus představuje inovativní přístup, který využívá cirkusové umění jako univerzální jazyk pro práci s širokou škálou cílových skupin. Cílem práce je analyzovat sociální cirkus jako specifickou formu vzdělávání, zejména ve vztahu ke způsobům práce lektora s důrazem na sociálně-emancipační cíle. Kapitoly s teoretickým zaměřením se zabývají charakteristikou sociálního cirkusu, jeho podobami, cílovými skupinami, a zaměřují se na klíčové principy práce lektora a jeho kompetence. Práce se dále zabývá potenciálem sociálního cirkusu pro emancipaci jedince a sociální změnu, a popisují souvislosti vztahu mezi sociálním cirkusem a oblastí vzdělávání. Data pro empirické šetření získaná prostřednictvím devíti polostrukturovaných rozhovorů s lektory jsou analyzována metodou otevřeného kódování v pojetí Strausse a Corbinové. Cílem empirického šetření je zjistit, jaké přínosy pro účastníky identifikují lektoři na základě svých zkušeností a praxe. Výstupy šetření ukazují, že sociální cirkus v českém prostředí představuje rozmanitý koncept odvíjející se od konkrétní cílové skupiny. Specifické potřeby cílové skupiny udávají konkrétní cíle, které se nejčastěji pohybují v rovině aktivizační nebo intervenční. Sociální cirkus se v českém prostředí nejčastěji realizuje ve spolupráci dvou nebo více lektorů a s...Social circus represents an innovative approach that uses circus arts as a universal language to work with a wide range of target groups. The aim of this thesis is to analyze the social circus as a specific form of education, particularly in relation to the instructor's work methods with an emphasis on social-emancipatory goals. The theoretical chapters deal with the characteristics of the social circus, its forms, target groups, and focus on the key principles of the instructor's work and competencies. The thesis further explores the potential of the social circus for the emancipation of the individual and social change and describes the connections between social circus and the field of education. The empirical data obtained through nine semi-structured interviews with instructors are analyzed using the open coding method according to Strauss and Corbin. The aim of the empirical research is to identify the benefits for the participants that the instructors recognize based on their experiences and practice. The findings show that social circus in the Czech environment represents a diverse concept that depends on the specific target group. The specific needs of the target group determine concrete goals, which most often revolve around activation or intervention. Social circus most often takes place...
Klíčová slova:
alternativní nástroje vzdělávání|celoživotní vzdělávání|empowerment|sociální cirkus|sociální inkluze|sociální změna|transformativní učení; alternative educational tools|lifelong learning|empowerment|social circus|social inclusion|social change|transformative learning