Název:
Lingvodidaktické zpracování vybraných mluvnických kategorií a jevů pro arabsky hovořící bohemisty
Překlad názvu:
Linguodidactic treatment of selected grammar categories and phenomena for Arabic-speaking Bohemists
Autoři:
Mansour, Mohamed ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Škodová, Svatava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na zpracování vybraných obtížných gramatických kategorií a jevů, konkrétně systému pádů, slovesného vidu a předložek, v učebních materiálech češtiny pro cizince z perspektivy arabsky hovořících bohemistů. Pokouší se nalézt a formulovat účinná metodická doporučení a řešení pro zlepšení stávající situace. Východiskem diplomové práce je poznatek, že vzhledem k typologické i genealogické odlišnosti češtiny a arabštiny představuje náležitá akvizice mluvnice českého jazyka pro egyptské bohemisty značný problém, a rovněž přesvědčení, že jsou v učebních materiálech (na úrovni A1-B1 podle SERR) v popisu mluvnické roviny češtiny určité rezervy. Přednostní pozornost bude věnována učebnicím, s nimiž se pracuje na káhirské bohemistice. Cílem diplomové práce je popsat způsob výkladu a procvičení dotyčných kapitol ve stávajících učebnicích češtiny pro cizince a navrhnout konkrétní způsoby inovativního zpracování (ukázka nově koncipované lekce bude prezentována v příloze DP).This thesis discusses selected difficult grammar categories and phenomena, specifically the case system, aspects and prepositions, in textbooks of Czech as a foreign language from the perspective of Arabic-speaking students of Czech in order to find and formulate an effective methodology and solutions to improve the current situation. Due to the typological and genealogic differences between Czech and Arabic, a proper acquisition of the Czech grammar represents a considerable challenge for Egyptian students of Czech, and the author is convinced that the learning materials (for A1 to B1 levels according to the CEFR) are somewhat lacking as regards the grammatical aspects of the Czech language. The thesis focuses on textbooks employed by the Czech department at the Ain Shams University in Cairo, Egypt. The thesis aims to describe how the aforementioned grammar categories are explained and practiced in the existing textbooks of Czech for foreigners and to suggest specific ways of an innovative approach (an appendix features a newly developed lesson).
Klíčová slova:
lingvodidaktika|čeština jako cizí jazyk|arabština|učebnice češtiny pro cizince|mluvnice češtiny|skloňování|slovesný vid|předložky; linguodidacts|Czech as a foreign language|Arabic language|textbooks of Czech for foreigners|Czech grammar|declension|verbal aspect|prepositions