Original title:
Výzkum rodinné firmy
Translated title:
A family business research
Authors:
Tomsová, Eva ; Mudd, Dana (advisor) ; Buriánek, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou rodinného podnikání na konkrétní společnosti HART-PIPE s.r.o. Rodinné firmy se nejen u nás, ale i ve světě řadí mezi hlavní aktéry při tvorbě HDP, zaměstnanosti a celkově je můžeme považovat za páteř ekonomiky. Největším hybatelem celého systému rodinné firmy je právě organizační kultura. Tato práce se tak nejprve věnuje teoretickému pojetí a současným poznatkům na téma organizační kultury a dalších aspektů, které s ní mohou souviset, ať už je to následnictví, role genderu v malých rodinných firmách, anebo i specifickým podmínkám na českém trhu. Hlavní část práce se pak zabývá kvalitativním a kvantitativním výzkumem společnosti za pomoci analýz PEST, SWOT a Porterovou analýzou pětisil. K určení organizační kultury je pro potřeby této práce využit model vycházející z poznatků Camerona a Quinna, na jejichž základě si představíme jednotlivé kulturní profily společnosti. Kombinací kvalitativních a kvantitativních metod je dosaženo přesnějších výsledků a lepšího zasazení do celkového kontextu. Klíčová slova: Výzkum; malá firma; vnitřní procesy; struktura; organizační kultura; rodinná firma; OCAI; polostrukturované rozhovoryThe dissertation concerns with the problems of family businesses on the example of one company HART-PIPE Ltd. Family businesses are in the world scale classified as the main actors in creation of GDP, employment and overall can be considered as the backbone of the economyThe biggest mover of the whole system of family owned companies is the organisational culture. At first this work looks into the theoretical concepts and current pieces of knowledge on the top is about organisational culture and other aspects which can be connected to it as, for example succession, gender roles in small family businesses or specific conditions on the Czech market. The main part of the work describes qualitative and quantitative research done on the company with the help of PEST, SWOT and Porter's five forces analysis. For the description of organisational culture was used a model based on the Cameron and Quinn's work, of which foundation we will introduce individual cultural profiles of the company. Combining qualitative and quantitative methods is possible to reach specific results and better setting of the whole context. Keywords: Research; small business; internal processes; structure; organisational culture; family business; OCAI; semi-structured interviews
Keywords:
research|small company|internal processes|structure|organisational culture|family business|OCAI|semi-structured interviews; výzkum|malá firma|vnitřní procesy|struktura|organizační kultura|rodinná firma|OCAI|polostrukturované rozhovory
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/182782