Original title:
Zelená paliva pro malé spalovací motory
Translated title:
Green fuels for small combustion engines
Authors:
Záhorský, Lukáš ; Klimeš, Lubomír (referee) ; Štětina, Josef (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[eng][cze]
Tato práce konfrontuje dostupnost a funkci různých alternativních paliv pro malé spalovací zážehové motory, používané ve sportovním vybavení. Kvůli rostoucím emisím skleníkových plynů a nárustu teploty zemského povrchu, se zdají alternativní udržitelná paliva nezbytná pro zlepšení životního prostředí. V práci je vybráno a vyhodnoceno několik paliv dle jejich vlastností a ekologického vlivu. Nejprve jsou alternativní paliva experimentálně otestována na motorové zkušebně a jednotlivé motorové vlastnosti jsou porovnány. Později je vyhotovena simulace tepelného cyklu motoru k potvrzení výsledků experimentu. Ze všech otestovaných paliv, ekologický ethanol se jeví jako nevhodnější palivo z hlediska výkonových charakteristik. Nicméně, i mixované částečně ekologické palivo E40, které dosahuje nižší měrné spotřeby paliva ale i nižšího výkonu než čistý ethanol, by nemělo být opomenuto. Obecně se dá říct, že všechna alkoholová alternativní paliva dosahují v obou analýzách nižších emisí skleníkových plynů než fosilní paliva. Na základě výsledků z měření je tedy možné tvrdit, že použití alternativního paliva v malých spalovacích motorech bez zásadních úprav může zlepšit jejich výkonnost a ekologii. Je ovšem nezbytné, provést více výzkumu v oblasti alternativních paliv, aby bylo možné zahájit jejich sériovou výrobu a snížit tak dopad dopravního sektoru na ekologii Země.
This study confronts the availability and function of various alternative fuels for small two-stroke spark-ignition combustion engines used in sports equipment. Because of rising GHG emissions and the increase in Earth´s surface temperature, alternative sustainable fuels seem indispensable to improve the environment. In the study, available alternative fuels are selected based on their properties and ecology. Firstly, these fuels are experimentally tested on the engine test bench, and individual engine properties are compared. Secondly, a simulation of the heat cycle of the engine is conducted to confirm the results achieved from the experiment. Out of all tested fuels, eco-friendly ethanol seems like the best-performing fuel. However, although it is not fully sustainable, another alternative fuel – E40 mixture – with lower BSFC and slightly lower performance should also be considered. All alternative alcohol-based fuels generally reached lower GHG emissions in both analyses. Based on the results, using alternative fuels in small two-stroke combustion engines can improve their performance and ecology only with small modifications. Nevertheless, more research needs to be done on sustainable alternative fuels to start large-scale serial production and reduce transport´s carbon footprint.
Keywords:
Alternativní paliva; Biopaliva; Dvoutaktní motory. Zážehové motory; E-paliva; Ethanol; Zelená paliva; Alternative fuels; Biofuels; E-fuels; Ethanol; Green fuels; SI-engines; Two-stroke engines
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/213128