Original title:
Dynamický model podvozku odpruženého pneumatickými vaky
Translated title:
Dynamic Model of Air Suspension System
Authors:
Janečková, Radka ; Zháňal, Lubor (referee) ; Fojtášek, Jan (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Táto diplomová práca sa zaoberá tvorbou dynamického modelu pneumatického odpruženia. Najprv je poskytnutý popis pneumatického odpruženia, a to presnejšie: jeho zaradenie v rámci druhov odpruženia, historický vývoj a princíp fungovania dnešných systémov tohto typu odpruženia. Ďalej sa tu nachádza prehľad analytických modelov pneumatického odpruženia. V neposlednom rade je vytvorený samotný dynamický model v programe ADAMS/Car. Ten je najprv testovaný na samostatných nápravách vozidla Tatra T158 4x4 pri kvázi statickom alebo dynamickom zaťažovaní. Nasleduje implementácia do modelu celého vozidla a vyhodnotenie vytvoreného modelu.
This master’s thesis is about creating a dynamic model of pneumatic suspension. At first reader gets to know some general information about pneumatic suspension like: classification of this type of suspension, historical development and how modern air suspension systems work. Next, there is review of some created analytical models of this type of suspension. Last but not least, the new dynamic model of air suspension is created in the software ADAMS/Car. It is tested in different types of analysis, such as quasistatic or dynamic suspension analysis and then the model is implemented in the full vehicle Tatra T158 4x4 and more analysis are made. The new model is then evaluated in terms of pros and cons.
Keywords:
hysteresis; pneumatic/air spring; preload; progressivity; spring characteristic; suspension; vehicle dynamics; charakteristika pružiny; dynamika vozidla; hysterézia; odpruženie; pneumatická/vzduchová pružina; predpätie; progresivita
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/212365